Mest populæret de siste 7 dagene


søndag 1. mars 2009 |


Politiet består ikke av bare helter.

Artikkelen på VG som viser hvordan en 15-åring blir banket opp, er rett og slett trist og skremmende. Hvordan kan de som skal opprettholde ro og orden, oppføre seg slik? Godt at dette bare skjer i USA. Eller?

Jeg kjenner en del politistudenter selv og har hørt historier om mange andre. En del av dem har personlige egenskaper som passer en blivende politibetjent; oppriktige og klare til å gjøre en ryddig jobb - fordi de er genuint interessert i arbeidsoppgavene som politiyrket omfatter.

Men jeg hører også om personer som vil politi, som jeg helst ikke ville hatt i politiet på bakgrunn av det jeg hører. De beskrives som ustabile, og som innerst inne er politi fordi de har behov for å utøve makt. De er i tillegg egoistiske og tenker lite på at de er der for samfunnet. Disse har særlig store problemer på personlige plan også.

Jeg klandrer dem ikke. De er tross alt mennesker de også. Men det er noe skummelt at du nå, og i fremtiden, kan komme til å søke hjelp fra disse politibetjentene. Og møte på en litt ubalansert politimann eller kvinne, som kanskje banker livskiten ut av deg virker ikke som noe særlig.

Noen flere som har hørt historier om ustabile politibetjenter i Norge?

Foto: Paul Weaver ( TV 2 Interaktiv )

12 kommentarer:

Anonym sa...

masse kriminelle som sjuler seg bak politi skilt,en del av de jobber i haugesund og karmøy.synd at slike ustabile folk skal få jobbe som politi mann som skal beskytte innbyggerne i landet.ikke bra dette her:-(

Anonym sa...

Flisa I Åsnes kommune er også belemret med ustabile politifolk. Jeg har selv blitt utsatt for dem. Jeg dultet i vanvare borti en politimann på et utested. Jeg ble arrestert og påsatt håndjern på stedet, ble sint og kalte dem homo. De tre politifolkene kjørte meg til et skogområde og tvang meg til å kle av meg buksene. Så sto de der og lo og skrattet av meg. Jeg prøvde å anmelde politimennene, men ble avvist av Åsnes Lensmannskontor, noe de ikke ifølge loven kan gjøre. For hendelsen fikk jeg syv tusen kroner i bot. Jeg ville ikke vedta og det ble rettsak av hele greia. Jeg hadde sykemelding og kunne derfor ikke møte i rettssaken, noe jeg ringte til lensmannskontoret og sa i fra. Men likevel: En time før saken skulle opp, møtte to politfolk opp hjemme hos meg og forlangte at jeg skulle bli med. Hvis ikke måtte jeg værsegod vedta forelegget på stedet. Skremmende opplevelse ettersom politifolkene slipper så billig unna med å bryte loven. Lenge leve rettsikkerheten...

android-rookie sa...

Jeg vet ikke om den historien du forteller er sann eller ikke anonym 16.04, men det der syns jeg var en vel så skremmende og rar hendelse som jeg neppe hadde trodd skjer i Norge!

Anonym sa...

slike ting skjer i norge og det nytter ikke og gjøre noe for de har loven på sin side.har selv blitt slått med batong mens jeg lå på bakken med håndgjern.dette var i haugesund.

Anonym sa...

dette er jo ikke noe nytt i det hele tatt, dette skjer daglig innefor det norske politiet også, særedeles voldelige pågripelser med døden til følge har skjedd flere ganger i norge den siste tiden, politimannen som myrdet eksen sin utenfor en barnehage med 3 skudd i hodet nylig er jo et eksempel.
folk burde være mye flittigere med mobilkameraene sine slik at norske politifolk kan straffes når de begår kriminelle handlinger, dette er det eneste som kan få dem tatt og dømt ettersom spesialenheten for politisaker henlegger 98% av alle sakene som kommer på bordet deres.
film politiet og gi det til vg!

Anonym sa...

Anonym I Åsnes kommune: Du skulle ikke ha gått ut med historien. Du skulle ha venta i bortimot et år. Så hugg hendene av betjentene.

Anonym sa...

Høres ut som Lensmannen i Alta.

android-rookie sa...

Såpass ja. Ærlig talt så tenkte jeg selvsagt om at dette måtte skje noe sånt. Men av det som skrives i kommentarene fikk jeg en følelse av dette er mer utbredt enn jeg trodde. Ville også trodd i utgangspunktet at det var mest voldelige politifolk i Oslo - men virker som dette foregår i hele vårt langstrakte land..

Anonym sa...

Var på et populært utested for ungdom (18-24 år) i sentrum. Utestedet ligger i en relativt trang enveiskjørt gate som sperres når utestedet er åpent, og derfor kan gjestene benytte gaten bl.a. til å røyke.

En kveld når jeg stod utenfor og tok meg en røyk kom det en politibil kjørende igjennom gaten. De fleste flyttet seg når de så denne, men det var en uheldig og litt bedugget fyr som gikk midt foran politibilen og pratet i telefonen. Plutselig tar han en helomvending og går rett inn i panseret på bilen.

Da klikket det for betjenten som satt bak rattet, han tok løpefart og hev seg over vedkommende som gikk i bakkken for full telling. Tilskuerene var sjokkerte, og det samme så det ut til at partneren til denne betjenten var.

Utover dette har jeg kun hatt positive episoder med politiet (i Norge vel og merke).

Anonym sa...

For rundt ti år siden ble det stor ståhei i media rundt en sak som var ganske grell for politiet. Ledelsen i Oslo-politiet hadde inngått en avtale der en voldelig psykopat av en torpedo ble brukt som informant mot at han fikk herje som han ville.

Sosiale problemer i Tveita-området i Oslo hadde ført til at bydelssenteret hadde problemer med uregjerlige ungdommer. Løsningen ble at den ovennevnte torpedoen ble ansatt som vakt på senteret, noe politiet syntes var en så god idé at han fikk fullmakt til å gjøre politiets jobb i området slik at Onkel Politi kunne sitte på rumpa og spise smultringene sine i fred og ro.
På 80 og 90-tallet fikk vakta på senteret tilfredstilt sine sadistiske behov, med politiets godkjennelse, og sørget samtidig for at legevakten ikke ble arbeidsløse ved å denge skyldige og uskyldige. For å befeste sin stilling som bydelens høvding lot sadisten det bli kjent i nærområdet at han tidligere hadde drept en person i utlandet.
Alt dette var godt kjent i nærområdet uten at noen løftet en finger gjennom to tiår.

Dette ble endelig avslørt i Tv2 programmet Rikets Tilstand som var ledet av Gerhard Helskog, der den doppåvirkede torpedoen ble så opphisset av å fortelle om egne voldsbravader at han slo hull i sin egen stuevegg. Utrolig nok beholdt de ansvarlige i politiledelsen jobbene sine etter avsløringen. Helskog stod frem og fortalte at miljøet rundt torpedoen hadde fremlagt trusler mot de ansvarlige for avsløringen. Dette var kanskje nødvendig av Helskog for å unngå at anmeldelsen av truslene ikke ble henlagt av politiet på stedet. Politiet hadde visstnok fast rutine for å konsekvent henlegge alle anmeldelser mot torpedoen.

Denne saken illustrerer hvilken viktig rolle media spiller når man ikke kan stole på at de staten betaler for å beskytte sine borgere gjør jobben sin. Som en kamerat fra dette området sa: Fint at vi har noen som beskytter oss, men hvem skal beskytte oss mot beskytterne?

Torpedoen fikk forøvrig smake sin egen medisin noen år senere da han ble skambanket av rivaliserende torpedoer.

Anonym sa...

For rundt ti år siden oppstod det også en episode der en erfaren politimann spritet opp hverdagen sin med å lure B-gjengen til å stille opp for en konfrontasjon tungt bevæpnet utenfor Tveita-senteret.
Samme politimann ble også beskyldt i en politirapport for å ha spredd sensitive opplysninger til det kriminelle miljøet om forhold han har fått vite i egenskap av sin jobb som politimann.

Anonym sa...

For de som ikke gjenkjenner historien fortalt av Anonym i kommentaren skrevet 15.03.2009 kan det være greit å opplyse om at den åpenbart handler om Jan Kvalen.

Legg inn en kommentar

(Vennligst prøv å bruke et (kalle)navn istedet for "Anonym", slik at det blir lettere å henvise til din kommentar i en senere kommentar fra meg eller andre besøkende)