Mest populæret de siste 7 dagene


søndag 8. mars 2009 |


Unødvendig hijab-brenning av vår muslimske lesbe

Dagens hijab-brenning av Sara Azmeh Rasmussen var etter min mening høyst unødvendig. Jeg er klar over at en del muslimske jenter blir direkte og indirekte presset til å gå med hijaben, men mange går også med det på grunn sine religiøse overbevisning. Det å brenne hijaben tror jeg kun sårer mange troende muslimer. De som er imot hijab, tror jeg heller ikke nødvendigvis syns dette var høyst nødvendig for en muslimske kvinner og hijab-debatt.

Rasmussen kaller seg selv kulturell muslim, noe jeg egentlig ikke vet helt hva er. Hennes radikale oppførsel vil jeg ikke si akkurat vil få muslimer til å droppe sløret heller - jeg vil nesten tro det har en motsatt effekt.

Men jeg har forståelse for hennes utsagn om hijab brukt som tvang i forhold til kvinner. Men uansett, særlig i Norge, tror jeg at mange muslimske jenter faktisk bærer hijab fordi de selv ønsker det. For dem er nok ikke kvinnefrigjøring det samme som å kaste sin hijab.

En ting er å f.eks. å slå hardt ned på f.eks. nazi-korset, fordi det udiskutabelt presenterer nazisme og ondskap. Men å brenne hijab som ikke entydig kan sies å være undertrykkende, er rett og slett bare teit.

Så, i mine øyne var dette en unødvendig og dumt påfunn fra landets eneste åpent lesbiske "muslim".

(Jeg har også lest eller hørt at Rasmussen egentlig er imot religionen Islam osv, men det kan jeg ikke bekrefte.)

Andre relaterte innlegg:

Andre relevante artikler på nett:

Foto: Merete Gamst, VG

16 kommentarer:

Anonym sa...

Hijab er ensidig undertrykkende.

Koranen er skrevet av menn FOR menn. Koranen sier at menn er mere verdt en kvinner, og hijab er et redskap for undertrykkingen dei opplever daglig. Muslimsk sharia lov sier at kvinnen er halvparten så mye verdt som mannen.

Du bruker også ordet "lesbe". Denne forkortelsen er ikke bra. I konteksten du brukte ordet virker det som noe nedsettende. Når du omtaler personer fra Pakistan, bruker du ordet "Pakkis"?

Anonym sa...

Oslo-mann du er tydeligvis ikke opplyst om hva koranen handler om. Du sier at koranen er skrevet av MENN og for MENN, noe som er heelt feil. Koranen er, for det første, ikke skrevet av "menn" men av Gud via Profeten Muhammed. I koranen blir det formidlet at både menn og kvinner er likestilt. Du burde kanskje lese litt mer om Islam før du kommer med slike innslag.

android-rookie sa...

@Oslo-mann: Jeg er ikke enig i at hijab er ensidig undertrykkende. Et eksempel kan man se av reaksjonene til muslimske kvinner etter brenningen.

Lesbe er ikke en forkortelse, og ordet er ikke nedsettende. Pakkis derimot er et nedsettende kallenavn for pakistanere. Så for meg er ikke den sammenlikningen riktig.

Grunnen for å lebse er for å indirekte si at hun har kanskje en behov først og fremst for å frigjøre seg selv, siden hun er lesbe og i tillegg muslim. Men hennes frigjøringskamp for en kvinne representerer ikke alle muslimske kvinners frigjøring.

Anonym sa...

Anonym: Når lærte en en konstruert fiksjons karakter og skrive? ALL religion er komplett fiksjon, laget med varierende motiver som makt,penger eller annen personlig vinning. Jeg snakket ikke om koranens syn på kvinner og menn, men sharia-lovene. DER er det klart utrykt en forskjell mellom kjønnene. Hvordan skal du ellers forklare alle grusomhetene kvinner blir utsatt for i stater der sharia-lovene er gjeldende?
Så la meg snu litt på flisa: du er ikke opplyst om vitenskap, fri tenking og menneskers trang til makt.

yab: Muslimske kvinners reaksjon på hijab brenningen er klassiske eksempler på undertrykkelse og hjernevasking. Dette er slik dei har blitt oppdratt og formet gjenom hele livet, så det er klart dei forsvarer det. Men det er også et hån mot sine søstre som oppsøker krise-hjelp for at dei blir fysisk og psykisk misshandlet for sitt valg om ikke og bære dette undertrykkende plagget.

Hijab ble innført for usikre menn som ikke tåler at andre menn skal se deres vakre kone/datter/søster for det dei er! Et vakkert menneske som fortjener vår beundring og respekt....

Og selv om du ikke opplever "lesbe" som et skjellsord, kan faktisk andre oppleve det som det.

android-rookie sa...

Jeg skjønner litt av poenget ditt, men det er vanskelig å si at hver eneste muslimske kvinne er hjernevasket eller undertrykt, og i hvert fall ikke mulig å bevise.

Lesbe, er så vidt meg bekjent, definisjonen for en homofil kvinne. Så hvis noen opplever det som skjellsord, så er det deres egen tolkning av ordet.

Anonym sa...

Trur han heter Khalil Hosseini, han som skrev først "Drageløperen", deretter "Tusen strålende soler". Syns det har vært meget opplysende å lese beskrivelser fra livet i Afghanistan, med en kjærlig stemme, men samtidig smertefull sorg over hvordan mennesker umenneskeliggjøres.
Trur jeg foretrekker slike skildringer som vitnesbyrd om bakgrunnen for burka og hiljab, heller enn synspunkter fremført av mennesker påvirket av vestlig tankemøte. Og min konklusjon i fht hijab er at det er like riktig for muslimske jenter å kvitte seg med den som det for få tiår tilbake var riktig for kristne jenter å slå tilbake mot presset på tildekket hode og skjørtbruk. Og det burde i grunnen være en mannekamp også - syns ikke menn det er fornedrende å bli sett på som potensielle voldtektsmenn, klar til å hoppe på ethvert kvinnemenneske som våger å vise fram både hår og hofter?

android-rookie sa...

Har lest Drageløperen, og sett filmen. Veldig bra.

Men, jeg vet ikke om jeg er enig med deg om at jenter må kvitte seg med hijab - det må være opptil den enkelte å ta det valget. Uten tvang, men fritt selvfølgelig.

Dette er ikke fordi jeg personlig er for hijab, men jeg registerer at for mange er hijab en del av dem selv, akkurat som andre grupper mennesker i samfunnet som tar i bruk symboler.

Hijab kan nok for en del virke som tvang, men så lenge det ikke bare representerer de undertrykkede damene, så kan man ikke kreve at hijab skal bort.

Anonym sa...

Jeg skjønner ikke hvorfor Sara Rasmussen deltok på kvinnedagen. Hun sier jo at hun egentlig er en mann i kvinnes kropp. Jeg synes synd på henne. Forvirra menneske sjel.

Anonym sa...

Sara Rasmussen sa på Tabloid på TV2 at hun ble lei seg da hun så reaksjonene til de muslimske kvinnene som sto og så på en hijab brenne. Jeg tror ikke hun var helt klar over sin handling.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor hun måtte gjøre det. Hun sier selv at hun ikke har noen vonde opplevelser med hijab. Det virker absurd!

android-rookie sa...

Lite gjennomtenkt handling mao.

Anonym sa...

Det er minst 50% tjangs for at Koranen ikkje er sann, at religionen er falsk, og at Mohammed har gjennomført eit plagiat av religionar som kom før Islam.

Samme kor mange argument det måtte være om religionsfridom for individet, så er ikkje staten religiøs, bortsett frå når frelsesarmens ungdom ikkje vil ha homofile til leiarar (statsstøtta vart halde tilbake). Dersom ikkje denne saka hadde vore trekt så måtte ein gått ut med at Allah og profeten desverre tek feil og at ALL statstøtte må trekkast mot denne menneskefientlege religionen, som strengt tatt krev at homofile skal kappast hovudet av med sverd. Slik som i Saudi Arabia. Som sjølvsagt praktiserer rett for for islam!

Då er det like greit at lesber brenn opp dette symbolet ein gong for alle.

La det bli kjent i utlandet feigingar!

Anonym sa...

Den som har fulgt med i denne debatten, må få inntrykk av at det norske samfunnet vil tvinge muslimer til å endre adferd. Dette er jo helt feil. Det er ingen som vil tvinge muslimer til å drikke vin, til å gå i bikini på stranden, til å gå utfordrene kledd. Ingen vil heller tvinge muslimer til å spise kjøtt av svin, eller kjøtt som er slaktet ilg. norske lovregler. Det norske samfunnet vil heller ikke tvinge muslimske jenter til å gifte seg en fjern fetter de knapt har sett. Tvangen kommer jo fra deres egne fedre og mullaer, representert ved sosialkode som mildest talt avviker noe fra norsk praksis. Når det gjelder hijab så er jo dette selvsagt fullt tillatt her(noe som forresten ikke er tillatt i alle muslimske land). Når det gjelder politiet, så finns det her flere luetyper, vanlig politilue, båtlue, caps, hjelmer. Folk som søker jobb i politiet må selvsagt akseptere det uniformsreglement som gjelder. Kan en ikke akseptere dette, bør vedkommende søke seg jobb et annet sted. Så enkelt er det.

Anonym sa...

jeg syns det er direkte nedverdigene å la jenter bruke hijab, så på oprah her for litt siden at Iran er det landet med mest Nese-operasjoner og fjes oprasjoner grunnet fordi de vil vise at dem er pene. eneste grunnen til at dem fikser nesen sin er fordi fjeset dems er det eneste de får vise av seg selv av at de er pent. så hvis f.eks en norsk kvinne eller noen som helst religon som ikke er inneblandet med hijab fra fødsel hadde fått valget om å bruke det hadde nok flesteparten svart nei til hijab. tenk på alle kvinnene som må gå med hijab og kjole på sommeren når det er varmt, mens andre har friheten til å jogge i bikini eller andre typer

android-rookie sa...

Hijab kan av mange tolkes som undertrykkende, særlig når man ser på muslimske land der religionen praktiseres strengt og ikke likner på norsk demokrati. Så lenge vi er i Norge, og jenter selv vil gå med hijab, så er det deres valg. Hvis de blir tvunget til det, så er det selvsagt feil, men vi må skille mellom de som blir tvunget til det og de som selv velger det.

Ved å generalisere så ser man jo resulatet, nemlig at unge jenter frivillig velger hijaben for å motbevise og stå imot hetsen.

Anonym sa...

Islam er sikkert ikke en undertrykkende religion. (ironi). Se bare på reaksjonene etter noen at noen karikaturtegninger ble publisert.

Det beste er jo flere demonstranter, imamer med flere ikke hadde sett de. For å toppe det hele, viste NRK en dansk dokumentar om hele karikaturstriden. Religiøse ledere som ble vist teningene klarte ikke engang å tolke tegningene korrekt.

Når det gjelder hijab brenningen, så virket det som om det var veldig viktig for henne å gjøre det i all offentlighet. Takk og lov så bor vi i et land hvor man kan ytre seg på en slik måte. For min del kunne hun brenne en hijab om dagen om hun hadde lyst til det.

Problemet med Islam er islamisme. Jeg tror at hijab er blitt et symbol på islamisme for mange. I lys av det burde det brennes mange flere hijaber.

Jeg støtter henne 100%. Jeg mener hun er en modig dame, som står opp mot ukulten hun mener hijaben representerer. Dette er en seier for integreringen.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

Legg inn en kommentar

(Vennligst prøv å bruke et (kalle)navn istedet for "Anonym", slik at det blir lettere å henvise til din kommentar i en senere kommentar fra meg eller andre besøkende)