Mest populæret de siste 7 dagene


mandag 16. mars 2009 |


Noen tanker om narkomane, tiggere og Oslo

Med et steinkast mellom hverandre, sitter det rumenske (?) tiggere i Oslo sentrum med bilder av barn og jomfru Maria og spør skamløst etter penger. Dette er gatebildet om dagen på hverdagene, mens i helgen så er de mobile og tigger fra de mange som har inntatt byen med endel innabords. Samtidig passerer jeg også en del narkomane som sitter der sammenkrøpet med sine sove- og plastikkposer. Også de har satt frem en halvødelagt kopp fra 7-11, med håp om å få noen penger for et skudd eller to.

Jeg har aldri gitt penger til tiggerne, mens jeg noen få ganger har gitt småmynter til de narkomane (merk at de narkomane også kan karakteriseres som tiggere, men her er ordet "tigger" forebeholdt de rumenske tiggerne). Ofte har jeg tenkt at jeg må ha et gjennomtenkt svar hvis noen spør meg hvorfor jeg gir penger til narkomane, men ikke tiggere. Dette har også gjort at jeg har tenkt gjennom hvorfor jeg gjør slikt i denne saken.

Og svaret har for meg vært enkelt. Narkomane, særlig de som ikke kommer seg ut av misbruken, har tatt et valg tidligere i livet som har fått uheldige følger. Selv om det er selvvalgt, så er dette et feilsteg som skaper store negative konsekvenser for den personen. Feilsteg kan alle ta, og jeg føler at alle bør få noen muligheter for å klare seg gjennom livet likevel. Muligheter til en viss grad selvfølgelig. Det er ikke sånn at jeg gir i bøtter og spann til narkomane heller, så ikke misforstå meg. Narkomane har tatt noen valg som de må leve med - det er helt klart.

Men de rumenske tiggerne derimot, utnytter samfunnet føler jeg. Ingen av dem er uføre, og de fleste av dem ser oppegående ut til å kunne jobbe. De reiser kun ned til Norge for å tigge. Dette gjør at jeg ikke vil berike dem med mine kronestykker, kun på grunn av prinsipp.

Tiggerne ser på dette som jobb. Jeg har sett dem samle seg sammen etter en endt "arbeidsdag" for å sette seg ned og spise pølser på Youngstorget, mens de teller sine tiggerkroner. Som oftest så har jeg blitt forbanna inni meg, og undret over hvem som faktisk gidder å gi dem penger. Er det de som bare kvitter seg med sine vekslepenger fordi de slenger rundt i lommen, eller er det faktisk folk som synes synd på disse menneskene?

Jeg er jo også klar over at det disse menneskene kommer fra fattige kår. Men de er ikke så hjelpeløse at de skal tigge i Oslo mener jeg. I stedet for å sitte i kulden og fryse, ville det ikke vært bedre å jobbe? Jeg syns det bør gjøres noe med tiggerne i Oslo. Enten hindre dem i å komme til Norge, eller gi dem en annen jobb. Eller tjener de såpass bra at det faktisk er mer lønnsomt å sitte og tigge?

Faktisk, ja.

Aftenposten skrev i 2008 at narkomane tjente ca. 600-1000 kr om dagen (dvs. mer enn det en gjennomsnitt nordmann sitter igjen med etter en dag med vanlig jobb), mens tiggerne dro inn ca. 150 kr om dagen. Dette har vel ikke akkurat synket i år 2009 heller. Eller kanskje merker de også finanskrisen?

Nei, jeg gir mine penger til de som virkelig trenger det; fattige folk i andre deler av verden, de som er født inn i elendighet og de som fortjener en hjelpene hånd fra oss med ressurser og et liv som for det meste er i sus og dus.

Hva med deg? Hvem gir du penger til?




Foto: Aftenposten, JAN TOMAS ESPEDAL

Relaterte artikler:
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/krim/article2749240.ece
http://www.dagbladet.no/2009/05/28/nyheter/innenriks/tigging/organisert_kriminalitet/6439069/
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=543812

16 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg synes ikke at narkomane fortjener noe som helst egentlig, de har tatt et valg i livet som er deres problem. Så de går under tiggere, og jeg gir ikke en dritt til noen av dem!

Anonym sa...

Narkomane er mennesker de også. Greit nok at de har rusproblemer, men jeg kjenner såkalte oppegående mennesker som gjør mange andre verre ting og likevel slipper unna. Vis litt sympati...

Anonym sa...

Er einge med begge uttalelsene om narkomane ovenfor her, men som Anonym påpeker: De har tatt et valg selv, og det er teknisk sett deres eget problem at de er blitt narkomane. Selvfølgelig er de mennesker, og selvfølgelig skal man ha medlidenhet og vise sympati. Og selvfølgelig er det andre mennesker som gjør enda verre ting. Men i stedet for å gi dem penger på gata til mer narkotika, gi dem heller litt mat, et pledd eller liknende. Det samme gjelder også - og kanskje mest - tiggerne. Ser du en tigger, stikk inn på nærmeste butikk og kjøp ham/henne et brød eller noe. Dette må da vel være like hjelpsomt som å gi dem penger?

Anonym sa...

Men disse tiggerne det er snakk om vil jo ikke ha mat eller noe. De tar jo med pengene tilbake til Romania eller hvor de nå enn er fra.

apples sa...

Selvsagt kan tiggere jobbe, men tror du noen norske bedrifter ville gitt dem en jobb? Ikke er de norske, ikke har de noen adresse, ikke kan de norsk. Og der de kommer fra har de fleste det verre siden de, til tross for lav fortjeneste, sitter på knærne i Norge året rundt.

Narkomane flest er norske statsborgere som får støtte og har i byene (=Oslo, Megafon) muligheter til å tjene penger, i tillegg til støtte de får. De har alle forutsetninger (selv om det er det vanskeligste de noen gang har gjort) for å skape et bedre liv for seg selv.

Jeg gir bare penger til innsamlingsaksjoner som Redd Barna, Røde Kors og lignende. Og av og til til gamle menn i Bergen som spiller trekkspill om våren - da føler jeg det som om jeg er tilbake i Frankrike da jeg bodde der og gamle menn spilte trekkspill ved Seinen... Ikke at det er mer rett enn noe annet, men de gjør ihvertfall noe... og det de gjør, gjør meg glad :)

Anonym sa...

Jeg pendler inn til oslo hver dag. Og vasser i tiggere, narkomane etc etc. Jeg er så LEI!
Disse utenlandske tiggerne, hvor de nå måtte komme fra, har jo faktisk hatt penger til å reise hit. Har dere tenkt på det? Jeg er LEI av å bli spurt om penger hvor jeg enn går, eller sitter - og nå også trekkspill på TRIKKEN. Når jeg har betalt 93 kroner for en irish coffee og sitter ved et bord ute FORLANGER jeg å få sitte i fred. Ja, jeg forlanger faktisk å få være i fred for denne dritten. SOm du sier, de går på begge beina og har full mulighet til å jobbe. Når det gjelder våre narkomane, kan jeg få vondt i hjertet mitt. Noen av de er på alder med mine barn, og ingen ønsker vel å ha det slik uansett hvilke valg de faktisk har tatt. De er bleke og syke. Og sitter ganske stille og rolig på gaten uten å bry noen som går forbi. De av dem som kan selger =Oslo. De er høflige og står stille og rolig til du selv tar kontakt. Ja, det hender jeg kjøper mat eller drikke til de narkomane - sjelden penger. Spesielt kalde vinterdager/varme sommerdager. Man kan jo ta ansvar for sine medmennesker selvfølgelig - men gir man penger blir man ALDRI kvitt problemet. Spesielt Oslo har et STORT problem.
Og det blir værre etter som årene går. Hvor skal det ende? Politikerne må ta tak i dette, slik kan man ikke ha det i Oslo sentrum!!!!!

Anonym sa...

disse rumenerne gir jeg ikke penger til.de narkomane faar vel av og til en slant fra meg,men det er ikke uten betingelser.jeg reiser en del og har ofte mye bagasje.ser jeg da en narkoman som tigger faar han penger av meg ved aa baere bagasjen f.eks hvis jeg maa skifte tog eller over fra tog til buss etc. paa en god dag stopper jeg av og til og snakker med de narkomane da faar de ogsaa noen slanter av meg.

Anonym sa...

Kall meg gjerne et rasshøl, men jeg gir aldri en dritt til NOEN på gata - det være seg utenlandske tiggere eller narkomane. Jeg gidder ikke være med å bidra til en brukerdose heroin for noen, heller ikke til rumenske trekkspillere som åpenbart blir utnyttet av kyniske og kriminelle bakmenn. Du vet jo godt hvor de pengene havner.

Når det er sagt gir jeg samtidig gladelig til seriøse TV-/innsamlingsaksjoner, støtter både Amnesty og Redd Barna, hvor jeg er viss på at pengene går til et virkelig veldedig formål og hvor alt går ordentlig for seg.

Narkis sa...

Jeg tror det går litt hvordan folk definerer narkomane også. Mange syns det er deres egen skyld at de har endt opp der, og da får de bare ha det så godt.

Andre mener derimot at de har gjort en feil, men det skal gå an å hjelpe disse menneskene. Men ja de er jo sant at gir du penger så går det til heroinskudd, og hvem vet, du er kanskje med på å drepe personen indirekte (ved at de tar overdose elns).

Anonym sa...

Heroin burde blitt delt ut gratis til registrerte misbrukere på blå resept.

Lars Martin Poverud sa...

Jeg synes det er hårreisende å se hvordan folk omtale narkomane. Tror dere virkelig at de har valgt å bli narkomane?

Tilfellet er at mange av heroinmisbrukerene i Norge har blitt hektet på heroin/opiater som følge av uvettig utskrivning av opiater, fra leger.

Mange av amfetaminmisbrukerene er ubehandlede ADHD-tilfeller, som rett og slett ikke fungerer uten amfetamin. Inntil disse får riktig medisinering har de faktisk ikke så mye valg hvis de skal være sånn nogenlunde fungerende.

Synes det er forferdelig å se hvilke holdninger en del av dere har til narkomane! I min bok er dere betraktelig lavere enn det som er av både narkomane og tiggere. Dere burde skamme dere!

Anonym sa...

Ja, du sier noe. Rumenerne er organiserte kriminelle og de som forer dem med penger underbygger organisert kriminalitet. For ca. en måned siden kom jeg selv til bussterminalen i Oslo, der talte jeg opp 32 rumenere som kom med Swebus fra København! Ingen politi eller tollere sto ved utgangen. Så hvem som helst kan snike seg inn til Norge - uten at det offentlige har noen som helst slags kontroll på hvem som befinner seg her til lands. Mørketallet på lovlige eller ulovlige innvandrere er formidabelt. Det er verken politisk evne eller vilje til å gripe fatt i problemene med ID- løse kriminelle elementer som virrer rundt i Oslo.
Hilsen Lisa

Send kriminelle innvandrere HJEM! sa...

Jeg kjøper gjerne noe mat til de narkomane og uteliggere.. Men bare de norske, for innvandrerene som tigger har reist til norge FOR å tigge, de får ikke ei krone!

oslofeil sa...

Hvordan vet man hvor mye tiggerne samler inn per dag? Jeg føler meg usikker på riktigheten av estimatet. Om man spør dem, vil de naturligvis svare et lavt beløp, for å få sympati og mer penger

Anonym sa...

Tiggingen burde forbys og forbudet burde håndheves. Tiggerne burde få tilbud om forefallende arbeid i statlig regi. Det er nok av offentlig eiendom som skriker etter vedlikehold!

Anonym sa...

Idiot !

Legg inn en kommentar

(Vennligst prøv å bruke et (kalle)navn istedet for "Anonym", slik at det blir lettere å henvise til din kommentar i en senere kommentar fra meg eller andre besøkende)