Mest populæret de siste 7 dagene


fredag 6. mars 2009 |


Imamer, islam og media

Imamene virker konservative, med tolkninger av Koranen som ikke alltid kan passe med verdiene hos en gjennomsnittsnordmann. Selv om jeg ville tørre å påstå at alle religiøse (uansett religion) som tolker sine skrifter bokstavelig, viser en manglende dømmekraft, kan det for en god del som bor i Norge være ekstra vanskelig å svelge uttalelser som kommer fra muslimske leire. Dette har selvsagt med å gjøre at mange allerede har utfordringer og fordommer mot Islam, og selv den minste uttalelse kan sette i gang et ukontrollert fyrverkeri fra alle forskjellige kanter i samfunnet.

Uttalelser om at USA selv sto bak terrorangrepene 11.september, kunne vel imamen Sakandar Zulqarnain Madni strengt tatt spart seg for. Det har allerede vært konspirasjonsteorier rundt dette allerede kort tid etter at dette skjedde, så det imamen her legger frem er således ikke noe nytt. (Se f.eks. dokumentaren "Loose Change 2nd. Edititon" som Madni viser til.)

Men selvsagt, det brenner mer når det er imamen, en muslimsk autoritet, som heller bensin på bålet enn at noen andre gjør det.

Akkurat som jeg mener at Frp bør legge frem utfordringene de ser i forhold til innvandring på en fornuftig og konstruktiv måte, mener jeg også at fremtredende personer i det muslimske miljøet må komme med utspill som er konstruktive og som ikke kun provoserer, når det skal presenteres til offentligheten.

Jeg syns også media nå har begynt å spy ut mange "avsløringer", samt innlegg som bare gjør diskusjon om Islam overopphetet. For mange som ikke vet bedre så kan de svelge det rått og likestille Islam med f.eks. syrekasting (les artikkelen her). Dette skjer også i andre land der det nødvendigvis ikke er Islam som er rådende, f.eks. i India (flest hinduer).

Uansett, mitt poeng er at kritikken fra min side rettes ikke kun mot FRPs innvandringspolitikk eller media, men også fremtredende personer i det norsk-muslimske samfunnet.

Det jeg lurer mest på er hvor mange muslimer i Norge som virkelig ser opp til imamene. Akkurat det hadde vært litt interessant å vite.


Relaterte artikler i nettaviser:

Bilde: Arkivfoto. Aftenposten

27 kommentarer:

Anonym sa...

Muslimer er stein hakke sprø folk!!!

Anonym sa...

FRP er det eneste partiet som tør si sannheten, stå på Siv ikke la deg kneble av trusselfaren.

Anonym sa...

Betvilere av den offisielle versjonen har grodd fra minoritet til majoritet:

Phd. Prof. Graeme MacQueen, Founding Director of the Centre for Peace Studies (McMaster University, Hamilton, Ontario)

A forensic Analysis of 911 (Graeme MacQueen):
http://www.youtube.com/watch?v=dPWUbHUAqZE

Firefighters for 9/11 Truth
http://firefightersfor911truth.org/

Architects and Engineers for 9/11 Truth
http://www.ae911truth.org/


Lawyers for 911 truth
http://l911t.com/

Medical Professionals
for 9/11 Truth
http://mp911truth.org/

Anonym sa...

er på tide vi sender hjem noen busslass med disse muslimene! de lager bare faenskap!

Anonym sa...

Jeg ler av disse kommentatorene her som ønsker å deportere oss.

Jeg er fullt enig med deg, imamer bør kritiseres for all del samt andre autoritetsfigurer i det norsk-muslimske miljøet. Det er viktig at de forholder seg på en positiv måte til norske muslimer. Dette er Norge, med norske lover og norske normer. Religionsfrihet er det også, og dette benytter vi av slik vi skal. Vi har ingen høy rett ovenfor noen, med unntak fra hvis vi kan jobbe oss opp til disse kravene for å bety noe i dette samfunnet.

Jeg syns det er forkastelig at noen menn i Iran velger å kaste syre på kvinner (slik som nevnt i innlegget) fordi de ikke får mettet sin ego. Og enda mer forkastelig er at den såkalte islamske retten mener at menns øyne på saker er mer verdt enn kvinners, og at man skal drive å betale ekstra for at en kvinne skal få sine rettigheter. Det er ikke rart at folk flest har begynt å tro at islam er kvinneundertrykkende, når enkelte mannsjåvinistiske og konservative land har slike reglementer. Og så skal de kalle seg islamske i den slengen. Fysj.

Anonym sa...

Jeg skjønner ikke problemstillingen. Han tar tydelig avstand fra terrorangrepe og beskriver dem som umenneskelige. Hvorfor må man absolutt godta USAs versjon av 11. september? Det skal bli interessant å vite hvor stor prosentandel av den amerikanske befolkningen tror på på myndighetenes versjon av 11. september. Se bare for eksempel her: http://www.youtube.com/watch?v=ew97V8d1rvY

Jeg har personlig møtt denne imamen og deltatt på flere av hans foredrag i moskeen. Jeg kan med hånden på hjertet si at han er en person som har hatt positiv påvirkning på mange unge muslimer. Han har hjulpet oss ut av en tankegangen norske befolkningen misliker. Han holder ukentlig frivillige foredrag for både unge kvinner og menn i moskeen og hjelper dem med å praktisere islam på den riktige måten. Jeg vil bare si at jeg har blitt påvirket på en positiv måte og det har gjort meg til en bedre person.

Hvorfor må man hele tiden fokusere på det negative? Ingen mennesker er feilfrie, og om imamen hadde visst at det skulle skape såpass stor rabalder og misforståelser, ville han trolig spart seg for disse kommentarene. Men jeg skjønner ikke hvorfor en imam må spare seg for sine kommentarer, når det kryr av andre mennesker i samfunnet som med sine uttalelser skaper fremmefrykt, hat og splittelse blant befolkningen.

Vi muslimer vil ha et godt forhold til hele norske befolknignen uavhengig av rase, etnisk tilhørlighet eller religion. Jeg blir oppgitt når jeg leser enkelte kommentarer, jeg hadde forventet mer. Jeg er klar over at det finnes mennesker som ødelegger for andre, men det er synd vi ikke gjør mer for å skape en bedre framtid.

android-rookie sa...

Gode kommentarer, siste to.

Jeg tror det er flere ting som kan sies. For det første, media har en tendens til å trekke ut kun "det kontroversielle" - ting tatt ut av kontekst for å ofte skape oppmerksomhet.

Det andre er nok at en god del nordmenn ikke får ting servert svarene fra muslimene på samme måte som dere skriver.

Men jeg kjenner ikke imamer godt nok til å si om de bare er fornuftige eller holder igjen en del gamle verdier som ikke passer i Norge.

Mulig media, sammen med andre ting, har gitt et galt bilde av imamene. Tror også folk trekker paraleller til en del av de Imamene/ledere for diverse muslimske organisasjoner som er ekstremister.

Anonym sa...

Jeg skal ikke påstå at imamer er prikkfrie, langt i fra. Jeg er personlig kritisk til flere imamer som jeg mener ikke gjør det de som kreves av dem i stillingen som imamer. Men denne imamen fortjener ikke den kritikken han får. Han er en av få imamer som snakker flytende norsk, har høy utdanning i islam og jobber aktivt for at muslimer skal bli ordentlige mennesker. Han har vært fengelsimam. Bare i den stillingen fikk han flere muslimske fanger til å reflektere over deres handlinger, og ga dem håp om en bedre framtid.

Jeg mener dette med at muslimer holder på gamle verdier som ikke passer i Norge er blåst ut av sammenheng. Selv nordmenn har tanker som andre mener ikke passer i Norge. Slik vil det alltid være. Denne imamen sa selv under et foredrag jeg var på at enhver muslim er pålagt å følge norsk lov, og ingen ingen påbudte regler i islam kræsjer med norske lover.

Måtte vi sammen jobbe hardt for et bedre sted.

Anonym sa...

Som anonym sa at hvis en imam sier som ting er så blir kan kritisert .. Når det gjelder imamen i artikklen.. er han flink på Norsk og er ganske med på at Norsk Lov blir fulgt opp. Så please :) La oss ikke sette alle sammen under samme paraply. De fleste av dere ser for mye på cnn tror jeg.

Anonym sa...

Til anonym:
"Vi muslimer vil ha et godt forhold til hele norske befolknignen uavhengig av rase, etnisk tilhørlighet eller religion. Jeg blir oppgitt når jeg leser enkelte kommentarer, jeg hadde forventet mer."


Ville bare si at de fleste av "dere" virkelig kan oppføre dere, og jeg går ut fra at 99,98 % av den norske befolkning ikke har noe i mot dere.

det er denne lille prosentandelen som er pøbler, som vi hører om hver dag, som "ødelegger" for alle.

om jeg sier jeg ikke kan fordra menn fra somalia som løker rundt ved akerselva elelr på byen og voldtar, eller doper ned og voldtar jenter ( uansett om disse jentene er fult påkledd eller løper rundt naken; så betyr ikke det at jeg er rasist.

Anonym sa...

VEl anonym der sa du det :) Du mener vel ikke at alle somalske menn er sånne. Jeg kjenner ikke mange personlig men via radio showene mine har klart å snakke med et par. Noen av de er smartere enn de fleste norske venner jeg kjenner. Men sånn er det bare ikke sant. Det er som du sa en lille prosentandelen som ødelegger for alle.

En som voldtar følger ingen religøs bok uansett så det kan ikke snakkes om her under temaet tror jeg.

Anonym sa...

Er vel bare totalt inkompetente og teflonhjerner som mener at 9/11 var USAs verk. Jo sterkere man motbeviser påstandene, jo sterkere blir konspirasjonen "bevist", ifølge disse. Jeg bare snur meg og ler, men grøsser hvis disse kan komme til å få flertall og basere politikken på rene løgner. Skummelt!

Hilsen K Antonsen

Anonym sa...

Islam står for rettferdig fred. Men den som tør å gå i mot Islam, skall knuses tilintetgjøres med alle midel. Islam er ingen trussel for Norge, den kan hjelpe landet til å bli sterkere,og få større respekt i verden. Norge er nå et flerkulturelt land og da skall Islam vere en del av landet.Ler av historien, verdens styrke kommer fra øst.

Anonym sa...

hei.hevr gang jeg leser på vg så er det en eller annen tema om islam eller muslimer.og jeg blir bare oppgitt.jeg har bodd her hele mitt liv og trives godt.og sier at norge er mitt land deretter kommer min hjem land.men selv er jeg ikke så religiøs men har lært en ting i religionen min at respekter andres religion ikke diskuter om dette og la andre være i fred.jeg leser de fine ordene fra våre kjære norske folk som skiriver så dritt om islam og muslimer.jeg kan garantere dere en ting normenn er heller ikke bedre enn oss muslimer.så pls slutt å bli påvirka av media.det er jo det som er målet deres at muslimer og kristene/jøder eller alle andre skal bare lage kaos og finne på gærne ting.for at dem får solgt mer vg..så pls våkn opp. det andre selv om hvor rolig og kald personen er beklager så VI MUSLIMER klarer ikke høre noe negativt om islam eller Koran.vi har mer respekt til koran enn det dere har for bibelen.takk ikke skap terror pls.det dør ikke bare kristene/jøder men det dør mange muslimer ox.fordi når en bombe eksploderer så kan ikke den se hvem er muslim og ikke muslim. håper folk kan forstå ting og se ting som de ser ikke andre viser!

Anonym sa...

Hei,
Jeg er nordmann, og jobber for tiden i Iran. Maa bare si at de vinklingene og kommentarene som er fremtredende i pressen og folks uttalelser, ikke paa noen maate kan sammenlignes med min oppfatning her nede. Det er ingen jeg har snakket med her nede som er fornoeyd med regimet, og de aller flesteer meget liberale og hyggelige. selvironi har de osaa til gangs! For meg virker det som media og spesielt VG har en skjult agenda, som gaar ut paa aa agitere og skape splid. Kvinnesyn i Iran er ikke som vi er vant til hjemme, men det er paa rett veg. Ting tar tid, og her tar det ofte litt lengere enn ellers. I Iran er faktisk 45 % av arbeidsstokken kvinner, og 65 % av de med hoeyere utdannelse er kvinner!
Jeg tror det vaerste som kan skje her nede naa er at USA eller Israel tar militaere skritt mot atomkraftverket i Bushehr. Da vil alle samle seg rundt de religioese lederne igjen, mot den felles fienden. Hvis vi derimot aapner paa embargoen og fjaerner det argumentet fra regimets ledere, saa tror jeg med tid og stunder at regimet som vi ser det i dag staar for fall. Folkeopplysningen her er den beste veien mot et mer liberalt og friere Iran.
Maa bare beklage mangelen paa norske bokstaver, men her nede var det ikke mulig aa finne et norsk tastatur om det smalt. Har forresten vaert her i vel et aar naa, og stortrives. En maa se paa forskjeller i kultur og levesett som en utfordring, og ikke et problem.

android-rookie sa...

@Anonym som sa: "Men den som tør å gå i mot Islam, skall knuses tilintetgjøres med alle midel."

Svar: Religion er en privat sak, og selv om den kritiseres, og du ikke er enig i det, så kan man ikke utrydde de som er imot. Så jeg vet ikke om det du sa hjelper muslimer. Jeg er ikke enig med deg i alle fall.
--------------------------------------------
@Anonym som sa: "hei.hevr gang jeg leser på vg så er det en eller annen tema om islam eller muslimer".

Svar: jeg skjønner din frusterasjon, og har lagt merke til at media har forkjærlighet for å slenge opp alle mulige saker (ofte negativt vinklet) så fort det har noe med islam eller muslimer å gjøre.
--------------------------------------------

@Sondre: Spennde å høre slike skildringer som man i hverdagen ikke får høre i det hele tatt. Veldig fint at gidder å dele dine opplevelser med oss! Jeg er forsåvidt enig i de punktene du nevner, og du er mer enn tilgitt for å ikke ha norske bokstaver ;)

Anonym sa...

Hei igjen,
@Anonym som sa: "Men den som tør å gå i mot Islam, skall knuses tilintetgjøres med alle midel."
Jeg tror det er viktig at alle husker at religionene som diskuteres ikke i utgangspunktet baserer seg paa naatiden, med likeverd, menneskerettigheter, likestilling osv. Bibelen har ogsaa, i likhet med Koranen henvisninger til diverse passende straffer, og utestengelser av hedninger/ ikke troende eller annerledes troende. Mange punkter og henvisninger i Koranen kommer faktisk fra Bibelen, som blir nevnt flere ganger av Muhammed. At de oensker aa utvide/ misjonere er jo ikke noe nytt fenomen.
Det er som i andre sammenhenger, at ekstremisme er farlig og oedeleggende for enhver religion.
Personlig er jeg ikke troende, og det er ikke noe jeg legger skjul paa her i Iran heller.Har ikke faatt en eneste negativ kommentar paa dette. Vi har mange samtaler om religion og politikk her nede, alltid med en god tone. Veldig morsomt naar vi naa har blitt bedre kjendt, og kan snakke friere. Ha en fin dag.

Anonym sa...

Hei Sonder

Godt å høre fra deg, det virker som at du vet hvordan du skiller moderate muslimer og ekstreme muslimer. Altså det jeg røver å si er at det er selve handlingene til personene dere må dømme, ikke det religiøse synet, f,eks i Koranen ble det ikke nevnt at du behøver å sprenge deg selv, og heller ble det ikke nevnt Burka i koranen. Dere må skylde på menneskers holdinger og kulturen. Islam er basert på fred og kunnskap og livssyn, det er synd at mange tolker religionen på en helt annen måte enn det der er, særlig fra de ekstreme.

Jeg er selv en muslim og har vært oppvokst her og er veldig fornøyd med de norske grunnlovene, og derfor oppfører jeg meg som en god norsk statsborger, men samtidig utøver jeg religionen min på fredeligvis. Så det skulle heller ikke være nødvendig for muslimer å innføre Islam her i Norge, og Sharia loven, fordi folkens, vi er i NORGE, get a grip.

Anonym sa...

Skrev en liten feil i setningen " Altså det jeg prøver, ikke røver XD"

android-rookie sa...

Jeg er helt enig med deg, Sondre!

Anonym sa...

Til anonym:
"Vi muslimer vil ha et godt forhold til hele norske befolknignen uavhengig av rase, etnisk tilhørlighet eller religion."

Pass deg litt med bruken av rasebegrepet i forbindelse med mennesker. Denne setningen antyder at du har tro på inndeling av menneskeheten i raser. Dette kalles rasisme. Vitenskapen har stort sett gått bort fra slik inndeling av menneskeheten for en god stund siden. Selv om amerikanerne har en hang til fortsatt å bruke raseinndelinger på sin egen befolkning betyr ikke det at vi skal gjøre det samme.

Anonym sa...

Til anonym som sa "Muslimer er stein hakke sprø folk!!!"

Der er problemet. Muslimer er absolutt ikke sprø. De har en tro som gjør at de kan flytte fjeler stein per stein, de har planer og tålmodighet, de vet at hvis islam skal overlever det århundre og sin modernitet, må de stopp utviklingen par alle midler.

Det er på tid at nordmenn tar truselen på alvor, og gi hjelp til de som kjemper i fronten.. .

Den norske staten er en fiende av de som er motstander av den fascistiske ideologi. Norge , med sin penge binde, hjelper mordere av barn og kvinne !

PS: jeg er fra algerie, jeg kjenner godt muslimer og deres planer.

Anonym sa...

Det vil bestandig være noen som betviler en "offesiell versjon" fra myndighetene i en stor hendelse. Spesiellt når man i utgangspunktet ikke stoler på, missliker, eller regelrett hater denne myndigheten. Jorda er flat; sattelittbilder er bare en illusjon. Månelandingene var fake; fordi skyggene på bildene noen steder ser rare ut. Ufo'er har landet på Rosswell. Gasskamerene eksisterte ikke; det var jo bare en arbeidsleir. Aids ble konstruert i et labaratorium for å drepe alle i Afrika. Og USA står bak 9-11 fordi...? Ja...argumentene og "bevisene" er mange. Men mange av dem er overhodet ikke sanne, fullstendig ønsketenkning, eller mangler logikk. Byggningene "falt ned på gal måte", ergo USA står bak. Noen jøder kom ikke på jobb til riktig tid, ergo står jødene bak 9-11. Man kan jo snu det hele på hodet.... noen muslimer kom heller ikke på jobb, så det kan jo bare bety at muslimer står bak.

Et argumment so ofte brukes av muslimer, er at det står i Koranen at du ikke skal drepe. Derfor kunne ikke noen muslimer stå bak denne handlingen. (Så hvem er det som driver med alle disse selvmordsangrepene mot uskyldige rundt om i verden?) Hvis jeg har forstått riktig, bruker imamen Sakandar Zulqarnain Madni også dette argumentet. Det står i bibelen også at du ikke skal drepe, så da kan det vel ikke være kristne som står bak heller da...? Hmmmm hvem kan det da være?? Jo det må være Den Store Satan....USA! :-P

Det vil bestandig være noen som nekter å godta at ting har skjedd slik som de virkelig har skjedd, fordi det ikke passer med deres virklighetsoppfattning. Så man tyr gjerne til oppkonstruerer "bevis" og prøver med sviktende logikk å "motbevise" det hele. Enten det er månelandingene, Darvin, aids, tyngdekraften, 9-11 eller gasskammerene....

Anonym sa...

Etnisk norske barn opplever omvendt rasisme på sin egen skole.

Måtte spise kalde grillpølser fordi de var av svin. De blir mobbet hvis de har noe på matpakken som er ulovlig for muslimer.

De må si “volla koran” for få leke med noen, bare for få slengt at de ikke er muslimer, og da kan du ikke si dette.

Rektoren på Tøyen skole gjør ingenting med dette, og kontaktlæreren er visst muslim selv.

De har den omstritte pedagogiske modellen NOA der, “Norsk som andrespråk”.

Så jeg synes det taler for seg selv egentlig.

Anonym sa...

Jeg oppfordrer alle til å lese boken "Men størst av alt er friheten".

Dere får så gjøre opp egen mening.

Jeg personlig er helt rystet over hvor naive vi nordmenn er.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

dersom flertallet av muslimer er imot de ekstreme islamistene,hvorfor ikke gå sammen med andre moderater og demonstrere mot selvmordsbombere.Etter det som skjedde i stockholm er vel tiden inne for å demonstrere.Det er et ordtak som sier at den som er taus SAMTYKKER.

Legg inn en kommentar

(Vennligst prøv å bruke et (kalle)navn istedet for "Anonym", slik at det blir lettere å henvise til din kommentar i en senere kommentar fra meg eller andre besøkende)