Mest populæret de siste 7 dagene


mandag 2. mars 2009 |


Sannheten om innvandrere i Norge

(Innlegget er skrevet 25.02, sist oppdatert 2.mars.)

Greit, det er litt drøyt fra min side å si at dette er sannheten om et ømfintlig tema som innvandring. Likevel vil jeg på bakgrunn av erfaringer, observasjoner og diskusjon med andre legge frem mine synspunkter på innvandring i Norge (kortversjonen).

Muslimer og innvandrere

En ting må gjøres klart fra starten av: innvandrere er ikke ekvivalent med begrepet muslimer. Dette er selvsagt for mange, men på samme tid er det også en viss andel av befolkningen som blander sammen disse termene. For ofte ser man, for eksempel i debatt på nett og diskusjonsforum og lignende, at folk bruker begrepene om hverandre. Altså: muslimer er en undergruppe av innvandrere, identifisert etter deres tro Islam. Muslimer igjen består av personer med mange forskjellige landsbakgrunn, og det er derfor ikke et homogen gruppe. De har sine egne landskulturer og tradisjoner flettet inn i sin praktisering av islam. Her er det også viktig å legge merke til at mange som (feilaktig) regnes som innvandrere, er født i Norge, og har varierende grad av norsk kultur og verdier som de også følger. I tillegg er selvsagt praktiseringen av islam svært varierende både innad i grupper og på et individuelt nivå. Med andre ord –
muslimer er som resten av befolkningen i Norge; svært sammensatt. Igjen, selv om dette for mange er helt opplagt, ser jeg gang på gang at en del mangler denne forståelsen for å delta i innvandringsdebatten på en konstruktiv måte.

Når man altså diskuterer om muslimene i forhold til innvandring, har man karakterisert dem
etter kun religionen. Dermed skaper dette en forenklet bilde av virkeligheten. Hvordan kan man da regne med at det ikke blir spetakkel når debatt om Islam kommer opp?

Media og frykten for islamisering av Norge

Jeg tror at det er rimelig overdrivelse å si at Norge blir snikislamisert, slik Siv Jensen ved FRP har uttalt nylig. Men jeg ser også at mange nordmenn er enige med Jensen, de føler at islam tar over Norge, og rett og slett krenker norske regler og verdier.

Mye av dette tror jeg media har skyld i. Man ser og hører ofte at det er muslimer krever det ene etter det andre. Men hvor er sannheten i det? Det at noen med muslimsk bakgrunn fremmer et krav eller ønske, betyr for det første ikke at alle muslimer gjør det. Er det ikke flertall for det, forkast det. Det blir ikke riktig å si eller gi inntrykk for at alle muslimer vil ha det i Norge.

I tillegg har også mange fulgt med på internasjonale medier og fått inntrykk av at radikal islam er hovedtrenden. Tro det eller ei, de fleste er moderate muslimer, som har sin tro – og ellers lever akkurat som deg og meg, med sine verdier, normer og kultur. Men selvfølgelig, det finnes jo det man betegner som islamister og personer som bruker troen til å fremme hat – men dette finnes i alle religioner. Men det blir svært vanskelig for dem å overta verden, uansett om man er det er muslimer, kristne, hinduer eller buddhister.

Men så, hvordan er det i Norge? Hvorfor virker det som om det er styr rundt muslimer? Hva vil de?

Jeg tror de fleste i Norge lever etter norsk lov og regler, selv om de har islam som sin personlige tro. Nordmenn har en ganske kort innvandringshistorie, og jeg tror også mange blir rett og slett provosert kun av for eksempel å se at jenter dekker seg til med hijab – når man i Norge kan gå ganske så fritt kledd som man vil. Da er det viktig å huske på at mange norsk-muslimer ikke nødvendigvis bruker hijab eller går i burka, og kler seg ”utfordrende”, og at det finnes etniske nordmenn som syns at en del av de vestlige verdiene med å vise mye hud er for mye av det gode.

Jeg tror også mange bygger seg opp et bilde av at det er kun muslimer som har særkrav. Men det kommer særkrav fra mange grupper i samfunnet, det er opptil folket og politikerne sådan å luke bort forslag som ikke er heldige for Norge.

Samtidig så må man også huske at Norge er en del av den globale verden. Man kan ikke sette opp piggtråder rundt Norges grenser, og leve lukket fra omverden og meninger som kan virke fremmed ved første øyekast.

Jeg mener også at en del av innvandringsproblemene må tas på alvor. For eksempel ghetto-dannelser, tvangsekteskap, omskjæring av kvinner og kvinneundertrykkelse. Det er ingen tvil om at disse problemene er der. Imamer med radikale tendenser må vite hvor grensen går, akkurat som når en prest sier provoserende ting om homofile. Naivitet er ikke felleskapet tjent med heller for å si det på en annen måte. Men, det er tre ting. Dette skjer hos hele spekteret av (ikke-vestlige) innvandrere, og ikke kun hos muslimer. Det andre er at dette er ikke normen, i hvert fall ikke med nye generasjoner som integreres bedre. Det tredje er at man må huske på at ting som virker rigide og strengt innad en innvandrergruppe ikke nødvendigvis kan bli riktig oppfattet av en som kun har kjennskap til vestlige verdier (da snakker jeg ikke om grove overtrampelser som omskjæring av kvinner og undertrykkelse osv.).

Poenget?

Mye kan sies. Men det ville tatt for lang tid. En ting er at slike debatter vil komme, særlig fordi Norge begynner å bli et flerkulturelt land. Det viktige er ikke å provosere forskjellige minoritetsgrupper, men heller gjøre klart hvordan norske regler og lover er. Kommer det et forslag som ikke er ønsket konfronter den gruppen, og ikke ”muslimene i Norge”. Innvandrere kan og bør ikke skjæres over en kam, for de er like sammensatte som resten av norske befolkningen. Man har både en med innvandrer-bakgrunn i FRP og en i Venstre. Abid Q. Raja og Aslam Ahsan, begge norsk-pakistanere, har forskjellige syns på innvandringsdebatten. Det er dette som er litt av sannheten; innvandrere er ikke enig med hverandre, muslimer er ikke like og lurer rundt med en skjult agenda, og Norge har ikke blitt snikislamisert.

Problemene med innvandring som finnes må debatteres og løses, og jeg tror at i større grad vil komme frem at både muslimer og innvandrere vil uttrykke forskjellige meninger, og slik sett, vise at de er like komplekse som Hvermansen i Norge.

Kritkk og dine meninger er ønsket, bare å kommentere!

Oppdatering 28.feb: Dagbladet har skrevet en anmeldelse av to bøker som omhandler om Islam og Europa. Bøkene virker som obligatorisk lesning for de som er opptatt av dette temaet. Jeg har ennå ikke lest dem, men tror disse skal plasseres på min leseliste nå. Noen av dere som har lest dette?


Bilder:
Siv Jensen, fra VG/
Scanpix
Aslam Ahsan, Dagbladet/TRULS BREKKE

Relaterte blogginnlegg:

Relevante artikler i media:
Blogginnlegg hos andre:

30 kommentarer:

Anonym sa...

Helt enig med dig i de flesta av dina åsikter.
Är du inte politiker borde du bli det, och är du det vill jag veta vem du är så att jag vet vem jag ska rösta på.

android-rookie sa...

Hehe, godt å høre at flere deler noen av mine synspunkter. Jeg er nok ikke politiker heller, men takk for komplimentet, hvis det å bli kalt politiker er positivt vel å merke...

Anonym sa...

Bra skrevet! Det er viktig å ta avstand fra de fordommene og fremmedfrykt FRP stadig kommer med..

Anonym sa...

Endelig en som forstår... det er som om du har skrevet ned mine tanker :o)

android-rookie sa...

Hyggelig at det finnes flere som ikke kun omfavner det "ekstreme" og kun ser den ene siden i innvandringsdebatten (gjelder selvsagt begge ytterpunktene).

Anonym sa...

Veldig bra skrevet, og veldig sant hva du sier.
Og som Olle sa, du har evner til å kunne stå fram som en god og godt tenkende politiker, det er få av disse så du kan nok se på det som et kompliment.

Og for å komme med en liten personlig agenda, heh.
Om du ønsker å bli aktiv i politikken, eller ganske enkelt å bli hørt bør du sjekke ut www.fvp.no

Det er mitt parti, vi er veldig demokratiske og for tiden søker vi ut tenkebokser og frivillige rådgivere, ganske enkelt mennesker som har lyst til å si hva de mener om enkelte saker.
Du kan finne meg på nettby som skrivarn dersom du vil vite mer eller er interessert i dette.

Anonym sa...

Veldig bra skrevet! Det burde vært en fast rutine å lese dette innlegget som innledning på enhver debatt om innvandrere/muslimer i Norge.

Sikkert mange politikere som er helt enige med deg og som ville drømt om å kunne fatte seg med like mange ord i et debattinnlegg. Problemet er at politikere trenger velgere, også de velgerne som er kjappe med fjernkontrollen...

android-rookie sa...

S.F: Interessant, har ikke hørt om FVP før. Skal definitivt se litt om hva dere står for, og kanskje våre veier møtes engang..

Anonym: Det er litt av problemet tror jeg, politikere vil kanskje til syvende og sist bare ha stemmer? Derfor slike debatter ikke får en konstruktiv løsning føler jeg, det blir bare masse medieoppslag og ramaskrik.

Anonym sa...

Kunne ikke vært mer enig :)

Anonym sa...

Enig med Olle:)du skriver sykt bra!

android-rookie sa...

Takk, men det er rart at de fleste som har kommentert idag har vært enig med meg, og ikke kommet med kritikk eller noen andre meninger.

Rare greier ;)

Pontiac sa...

Og så kom alt det negative?
Dette er noe av det mest pølsevevaktige Kardemommeby-tanker jeg har lest på lenge. Grunnen til at vi får en så skarp debatt er feige politikere, og sakens alvor.
les denne:
http://kapitalismus.blogspot.com/2009/02/islamdebatt-igjen-byer-vi-oss-for.html

"frydonomics said..."
"Dette tror jeg du har et litt vel naivt syn på."

Du snakker ikke Kardemommeby med Islam.
les denne:
http://www.islam.no/newsite/content/default.asp?Action=Koranen&nTopPage=2&nPage=60
bønn 1.7
Det riktig at det ikke er snikislamisering i Norge. Det er islamisering i England, Frankrike, Tyskland, Sverige og Norge. Danmark har satt ned foten. Det samme har Sveits. Spania er vel "vaksinert" fra middelalderen. Italia har vedtatt hastelover. Roten til alt ondt på Balkan er vel kjent. Flerkulturelle samfund høres så fint ut. Pararelle samfund har aldri fungert. Lurer noen på hvorfor Irland er delt? Og mitt standpungt?
Det finnes ingen GUD!

Roy Robin sa...

Jeg tror... Å tro er det samme som å ikke vite. Venstreradikale tror og tror.

Anonym sa...

Med en mere forståelse av Muslimenes problem ,av Nordmen. Får vi et bedre Norge og et sterkere land. Islam er i Norge og kan ikke fjernes. Men en Muslim kan ikke gå i mot sin tro.Og det må selv frp forstå.

Anonym sa...

bra skrevet og er enig i mye her, men jeg synes norge er et flott land og vi må holde på vår kultur og vårt samfunn. jeg synes personlig at norge er for nordmenn (derav navnet norge). det er greit med innvandrere som vil bli nordmenn og har ærlige hensikter, men naivitet i systemet gjør at altfor mange skurker slipper inn og de ødelegger for alle nordmenn (spesielt innvandrere). har selv både positive og mange negative erfaringer med innvandrere. de er alle forskjellig og vi må være veldig mye flinkere og strengere til å luke ut ugresset. send alt som bryter loven hodestups ut av landet igjen !

Anonym sa...

veldig bra skrevet. Du har summert opp mye med få ord. Kan ikke du fakse dette innlegget til alle aviser og politiske partier er du snill. Med så rett forståelse av muslimer, invandrere fortjener du en pokal.

BRAAAAAAAAAA.

Anonym sa...

Hva betyr det når en halvfull afrikaner skriker "white shit" rett i fleisen på meg?
Hvem er denne "troløse hunden" som naboen snakker om, er det meg ?
Hvem er alle disse horene som nabosønnene snakker om, er det alle norske jenter ?
Etniske norsk fjortiser skriker jødejævel etter meg, er det ment som ros ?
Etnisk norsk kristne kaller meg for antisemitt og hedning.
"Norbagge go home", sier beduggede svenske wannabee raggare.
Hvorfor er det reklameplakater for somalisk språk-kurs på jernbanestasjonen, er det for at jeg skal lære meg å snakke somalisk slik at jeg kan integreres med mine naboer?

Er jeg rasist eller utsettes jeg for rasisme?

Skal jeg ha dårlig samvittighet fordi jeg sitter igjen med en oppfatning om at menneskeheten består bare av drittsekker ?

android-rookie sa...

Anonym som mener norge er for nordmenn.. Hvordan definerer man hvem som er nordmenn i år 2009?

Anoym 2: Takk for pokalen :P

Siste anonym: Jeg tror menneskeheten har noen negative sider, men meningen med å eksistere blir litt vanskelig hvis man antar at alle mennesker er drittsekker. Tror jeg uten å ha fundert for mye på det..

Anonym sa...

Yab, du har mange valide poeng og jeg forstår hvordan man kan se det fra det synspunktet som du kommer med. Jeg har en del sidepunkt å komme med, fordi jeg føler også, som anonym skrev, at det er en stor naivitet i Norge, en som tillater enhver innvandrer å «overskrive» norsk kultur, sånn at vi ikke helt forstår det selv. Hittils har det ikke vært ett stort problem, og jeg er alltid med på å få ny kultur inn i livet, men når man tilslutt ikke helt ser hvor sin egen kultur starter og når den slutter blir man litt satt ut.

Norge, som ett Kristent land i teorien har stor aksept for så og si alle kulturer og religioner. En tankemåte som har tillatt alle slags mulige hellige bygninger og relikvier har gjort oss til ett land der kristendommen ikke er å se lengre. Ord som «hijab» og «moské» er mer brukt i det norske daglidags-språket enn brunost og melk. Jeg klager ikke, bare poengterer en økende norsk uvane. Norge har også blitt ett land der man er redd for å si sine egne meninger i frykt for å bli kalt rasist. Hvis folk har problemer med å akseptere at andre mennesker har forskjellige syn og meninger på politikk, kultur og religion, bør man ta en god titt på seg selv og revurdere sitt moralske ståpunkt. Så lenge en mening er argumentert på en måte som er konstruktiv og ikke bare svada så kan man si hva man vil, eller hvor ble det av «the freedom of speech» som man reklamerer sånn for?

Jeg vil bare legge til at selv er jeg ikke religiøs, men forstår og aksepterer at ett menneske har sin egen trosretning, og vil la dem praktisere dette så lenge dem ikke prøver å konvertere meg på noen som helst måte.

Jeg ville også ha definert en nordmann som en som tar til seg norsk kultur, snakker språket og følger norske lover og etniske regler. Trist å oppleve innvandrere som etter flere år i landet ikke har en gang vurdert å lære seg språket og som bare holder seg i sine sosiale, kulturelle og religiøse grupper der man diskuterer alt utenriks. Greit, jeg grer ikke alle under en kam, jeg ser ikke på èn innvandrer og sier "jeg vet hvordan ditt folk er, jeg liker dere ikke", men etter over 20 år der man konstant får bekreftet av både bekjente og av i mediene at enkelte islamister oppfører seg som settlere, blir man kritisk til alle de andre også.

Kritikk til religion, politikk og kultur er noe alle bør ha, kanskje noe mange har men ikke tørr å si ifra om. Greit, Siv Jensen er en ekstremist og snakker mye bullshit og overreagerer til tider, men enkelte emner er korrekte og noe en bør tenke på. Vi andre som også stiller oss kritiske til religionene som inntar landet, kulturen som sosialt kaster oss ut eller politikken der vi hører om daglige kriger og ekstreme lover, vi bør ikke bli stilt i samme bås som FRP (hvis det ikke er vår intensjon), heller ikke bli kalt rasister fordi vi tørr å si ifra på en ordentlig måte. For å være ærlig, så har jeg møtt flere rasistiske innvandrere enn det jeg har møtt av nordmenn.

Jeg har utrolig mange tanker angående dette temaet, men vil ikke fylle inn hele denne kommentaren sånn at andre ikke slipper til.

Og for dere som ikke forstod begrepet «settlere» så er det enkelt og greit mennesker som inntar ett nytt land, absorberer ingen kultur men sprer sin egen for å utvide sitt «rike».

android-rookie sa...

Anonym, 00:11:

Vil først og fremst si det er bra du skriver en utfyllende kommentar slik at man kan skjønne litt mer av hvordan en tenker. Er enig med deg i en god del punkter.

Men som du sier: "..en del islamister oppfører seg sånn". Ja, det er nettopp islamistene som oppfører seg sånn. For min del betyr islamister de ekstreme muslimene, som ikke er de samme som de moderate muslimene. Jeg mener og tror at det er sistnevnte som er majoriteten av de to. Så derfor må man fokusere og konfrontere de radikale, og ikke alle muslimene eller innvandrerne.

Jeg er enig i at det norske språket bør læres. Basiskrav i norsk for å få bli i landet eller statsborgerskap er ikke helt urimelig - uten at jeg har tenkt særlig på det ennå..

Anonym sa...

Norge er et flerkulturelt land og da behøver man ikke lere Norsk

Anonym sa...

Jeg foreslår at sosialister, nazister, muhammedanere og resten av fascistgjengen flytter til Pakistan, der har de nettopp innført sharia så der vil dere trives.

Anonym sa...

Meget bra skrevet. Jeg må si jeg er veldig positivt overrasket over hvor utfyllende du har skrevet og ikke minst hvor riktig det er. Jeg er innvandrer, muslim og har bodd her i 19år. Er pr dags dato, student og jobber ved siden av. I de siste månedene har jeg virkelig hatt et sinne uten like, jeg føler at media bringer frem et bilde av muslimer som er så innmari urettferdig. Det finnes idag over 1,4 milliarder mennesker verden over, og det som komme i media er ikke 2% av dem engang, men media får det til å høres/sees ut til å være alle. Mange tusener muslimer lever i Norge i likhet med mange andre og følger lover og regler, jobber og betaler skatt, og har planer om å gjøre det i mange mange år til.
Det som skjer rundt oss nå, skaper kun fremmedfrykt, isoleringer,, grupperinger og HAT. Dette fører kun til et sted. Rett vest. Dette er ikke noe som bare blir bra av seg selv. Jeg er møkklei av å måtte nærmest forsvare meg 2-3 ganger i uka. Folk som om jeg er muslim og deretter kommer spørsmålene: Støtter du terrorister? Hvorfor omskjærer dere jenter? Hvorfor liker dere ikke oss nordmenn?
ALtså HALLO: få deg litt kunnskap!!

Desverre tror jeg det blir verre før det blir bedre. Desverre.

Anyway. Kjempe bra skrevet av deg og jeg skulle ønsket det fantes flere av deg.

Hilsen en stolt kurder og muslim som ELSKER Norge;)

Anonym sa...

Liker at du er nøytral! Skulle ønske at Siv Jensen sluttet som politiker, ho skaper meir strid enn dei andre politikerer. Med slike politikerer som Siv får vi store konflikter. Eg er sjølv innvandrer, men eg kan sei at eg er minst like norsk som alle andre her i landet. Det kan eg sei fordi eg er godt integrert i det norske samfunnet, men også fordi eg kom til Norge når eg var ung og vokste opp her i landet. Eg liker ikkje å høre at Siv kan kalle meg "pest og plage" eg kommer til å tene inn alt staten har brukt på meg. Folk i Norge må ikkje vere redde for at innvandrere skal tømme Norge for penga. Når eg kommer i arbeid så kommer eg til å betale nok skatt som vil betale tilbake alt det staten har brukt på meg, og enda meir. I dag er eg student. Vist det skal vere ytringsfridom i Norge så burde folk skjønne at ifølge lover så har muslimane, ateista, kristne, budhista o.s.v samme lover i Norge. Man skal kike opp i "Norges lover" for å finne ut kva som er rett eller galt. Vist det skal vere lov med kristne skoler, da skal det vere lov med muslimske og, men statlige aparat skal sefølgelig bestemme korleis utdanningssystemet skal vere. At innvandrere som går på muslimske skuler ikkje blir intigrerte er feil. Vist man innfører ein muslimsk skule så skal det norske språket brukest i undervisninga, og dei vil ha vanlige fag, men istedenfor kristendom vil dei ha "Islam", istedenfor "kristent møte" vil dei ha "bønn". I slike skoler bør det vere norske statsborgere i administrasjonen, og folk som har den rette utdanninga til ein slik jobb. Eg trur at mange er redde for at muslima skal komme i høgare stilinger og misbruke makta. Framand frykt får oss til å tenke på det verste, og den utelukker det positive. Eg kommer fra eit land som endet opp i ein strid mellom muslimar og kristne, og framand frykt kan øydelege syn på andre mennesker. Derfor anbefaler eg alle som tør, eller har mot til å finne seg ein venn fra utlandet, bli godt kjent og diskuter ulike saker, kanskje vil du forandre dine meininger eller vil du få din utenladske venn til å tenke annleis. Å få vekk framand frykt er umulig. Den vil alltid vere der, men det er lov å dempe den eller å få den ned over tid. Norge er det beste landet eg kunne ha budt i, men eg ser at mange er misfornøgde. Innvandringer står også for ein god del konflikter i Norge og det er fordi dei ikkje er integrert i samfunnet, men eg synst at FRP gjer det verre. Integrerings politikken for FRP føles som tvang, og den fører ikkje til større integrering, men meir konflikter. Derfor kommer eg aldrig til å stemme på FRP! Med FRP i toppen kan vi få ein revolusjon i Norge, store forandringer over kort tid. Det har aldrig enda positivt i historien . Rådet mitt til deg som er der ute, som er innvandrer eller født i Norge lyder slik: "eg vil at dere skal ofre litt av det dere brenner for og prøve å ta imot nye teoriar og normer." For dei som trur at innvandrer skal tilpasse seg fort og inntegrere seg ved å ikkje ha ein norsk venn og uten støtte fra samfunnet, da vil stakkars innvandrar søke til ein getho der han føler seg velkommen. Det er ikkje lett å få eldre utlendinger til å gji slipp på alt dei har stått for og ta imot nye regler og normer, men det er lettare for ein utlending å ta imot nye regler og normer vist dei er i eit got miljø der dei føler seg trygge, og er fri til å seie sine meininger. Så eg blir faktisk såra når Siv kan finne på å sei noke sånt, men eg skjønner også at ho kan seie noke sånt. Det er normalt, eg vil at vi skal vere litt unormale og få vekk framand frykt. Sorry vist eg har mange skrive feil, eg ender opp med å skrive feil når eg skrive ned mine tanke referater, eg har ikkje tid til å rette på innleget mitt, og eg håper at andre kommentarer ikkje vil handle om min dårlige gramatikk.

MVH Kosta Stanic

android-rookie sa...

@Anonym som sa: "Norge er et flerkulturelt land og da behøver man ikke lere Norsk"

Svar: Flerkulturelt betyr ikke at du ikke skal lære norsk. Så veldig uenig. Vil heller påstå at språket er viktig og danner grunnlaget for at alle skal forstå hverandre uavhengig av tro, politisk ståsted osv.
------------------------------------------------
@Anonym sa: "Meget bra skrevet..."

Svar: Jeg er glad du er enig med meg, og jeg prøver å se fra forskjellige ståsteder, samt ikke med mål om å dømme og stigmatisere en gruppe med mennesker.
--------------------------------------------------

@Kosta Stanic.
Svar: Takk for at gadd å uttrykke dine følelser, for jeg tror det er dette som media og den generelle befolkningen ikke får med seg. De hører bare om det negative og tror at det som er standarden.

Anonym sa...

Ayaan Hirsi Ali
My dream is that those lucky enough to be born into a culture of "ladies first" will let go of the myth that all cultures are equal. Human beings are equal; cultures are not.



Feilkulturell/Feilkulturelt

En feilkulturell er en person født i Norge av to utenlands/norskfødte foreldre. Betegnelsen brukes noen ganger også i videre betydning og inkluderer utenlandsfødte som kom til Norge i svært ung alder og som har vokst opp her. En feilkulturell håndterer ikke bostedslandets og majoritetsbefolkningens grunnleggende kultur og verdisett, og vil ofte henvise til egne religiøse eller kulturelle verdier ifh kvinnesyn, menneskeverd, ulike kodekser og håntering/straff ved overtredelser etc. Bruker ofte feilkulturelle æresbegreper som basis i utøvelsen.

Alternativer:.

* Han forfekter et foreldet menneskesyn.

Mulig bruk:

* Befolkningen i Norge består av en del feilkulturelle som ikke så lett tilpasser seg et moderne samfunn.


Feilspråklig

En feilspråklig er en person født i Norge av to utenlands/norskfødte foreldre. Betegnelsen brukes noen ganger også i videre betydning og inkluderer utenlandsfødte som kom til Norge i svært ung alder og som har vokst opp her. En feilspråklig er ofte et barn og håndterer ikke bostedslandets majoritetsspråk ved oppnådd skolepliktig alder, ofte som følge av svært mangelfull kontakt med majoritetsspråksbarn på egen alder. Kan også være en voksen person, spesielt kvinne, som ikke tillates av ektefelle eller annet manlig overhode i familiegruppen å ha kontakt med samfunnet og tilbringer nærmest all tid innendørs sammen med andre feilspråklige.

Alternativ:

* Ikke-majoritetsspråkshåndterende

Mulig bruk:

* Til tross for at Sahila har bodd 30 år i Norge, har hun ikke grunnleggende språkferdigheter. Hun er feilspråklig i forhold til elementær kontakt med samfunnet omkring seg.

Anonym sa...

Det hjelper lite med å informere om norske lover og regler, når stammelover, og lover basert på religion har fangarmer over landegrensene. Flere innvandrere lever mentalt i hjemlandet selv om de bor i Norge.

Hva er ellers forklaringen på blant annet æresdrap?

Spørsmålene her bør ikke møtes med respekt, men med avsky for en uønsket ukultur. Jeg forstår veldig godt hvorfor mange nordmenn ikke lenger ønsker innvandring.

Jeg anbefaler alle å lese boken "Men størst av alt er friheten".

Anonym sa...

Ja til innvandring fra vestlige land. Nei til innvandring fra ikke-vestlige land.

Kulturforskjellen er for stor.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

norge for nordmenn.grunnloven sier at landets statsreligion er kristendommen.hør alle muslimer,skal dere være her.så oppfør dere.vi, norske kvinner,vil aldri finne oss i deres dritt.snart kommer vi til å ta igjen med dere,og da vil dere få angre.

Legg inn en kommentar

(Vennligst prøv å bruke et (kalle)navn istedet for "Anonym", slik at det blir lettere å henvise til din kommentar i en senere kommentar fra meg eller andre besøkende)