Mest populæret de siste 7 dagene


fredag 27. mars 2009 |


Arbeiderpartiet og Høyre blir taperne i år?

Jeg har aldri hatt noe i mot Arbeiderpartiet. Deres politikk har virket, ja hva skal jeg si, uproblematisk og smertefritt for min del. Jeg har stort sett vært enig i det AP har stått for (tror jeg) og vært fornøyd.

Men i det siste har det kommet opp saker som har gjort meg mer tvilende på AP. Da tenker jeg særlig på hijabsaken og Kolbergs utspill om radikal islam.
Det får en til å revurdere sine egne meninger, selv om politikk i seg selv er en berg-og dalbane med "kritiske" avsløringer, helter, syndebukker og taktisk spill. Men til syvende og sist er det om å kapre velgere, og heller ikke der har AP ikke vært særlig gode i år. Foreløpig i alle fall.

F.eks. leser jeg i Dagbladet at venstresiden mister arbeiderklassen. Det er for meg forståelig. Arbeiderklassen er ikke like synlig som før i tiden, og Norge som velferdsstat har godt på vei klart å viske ut de store klasseskillene. Og som følge av dette, blant annet, er arbeiderklassen før ikke lik arbeiderklassen nå. Jeg tror ikke arbeiderklassen nå, hvis den i det hele tatt kan kalles det, identifiserer seg med arbeiderklassen fra 1960-tallet og tidligere.

Men så har vi også Høyre. Skal jeg holde med et parti på høyresiden, så blir det Høyre. Men heller ikke de gjør det særlig bra i år virker det som. Hvor er det de har bommet? Tabben var kanskje å ikke kritisere muslimene høyt? Jeg tror heller ikke at politikken til Høyre når det kommert til økonomi er særlig attraktivt akkurat nå, spesielt fordi vi ser at den rødgrønne regjeringen har håndert finanskrisen rimelig bra. FrP var smarte og introduserte snikislamiseringen som et tema, mens Høyre, stakkars, ikke "snek inn" noe som helst! De har rett og slett ikke vært taktiske nok. Men de skal ha for at de ikke har drevet med skittent spill (inntil nå i hvert fall).

Har heller aldri vist interesse for Senterpartiet. Men nå virker det som det skjer noe der også, så da får jeg spisse ørene og høre godt etter.

Det jeg lurer på er hva skal jeg stemme i år, og hvordan Arbeiderpartiet og Høyre vil klare seg når det virkelig nærmer seg valg? Og fortsatt syns jeg det er skummelt at FrP gjør det bra hittil, selv om deres simple og dårlige politkk som regel faller tvers i gjennom hos meg.

Siv Jensen mener nå at "folk ikke vil bli behandlet som idioter" og derfor går mange fra arbeidsklassen til FrP. Jeg er fristet til å si at folk som tilhører arbeidsklassen, er de som først og fremst vil kunne merke det på kroppen hvis FrPs politikk blir iverksatt. Så det at de ikke liker å bli behandlet som idioter, hindrer dem selvsagt ikke i å være det sistnevnte.

Foto: Tv2 og Dagbladet

Relaterte linker: A B C D E F G

Relaterte bloggposter:

- Ærlig talt, hijab i politiet går jo bare ikke!
-Imamer, islam og media
-Unødvendig hijab-brenning av vår muslimske lesbe

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det viktige er uansett å se _forbi_ hva de ulike partiene snakker om i mediebildet til enhver tid, og se hva de faktisk har stått for over tid. Partier som kaster seg på populistiske strømninger, har ofte ingen substand i hva de står for.

For min del er valget greit. Jeg vil stemme Høyre. Nei, de har ikke vært flinke taktiske. Faktisk totalt idiotiske, rent taktisk. De har ikke hengt seg på hylekoret om snikislamisering og fuglene vet hva. De har også en særdeles lite attraktiv statsministerkandidat... Og de har vært utrolig lite flinke til å fremføre egen politikk på riksplan.

Samtidig står Høyre i praksis for en politikk jeg gjerne ser videreført: En faktisk satsing på faginnhold i skolen. Et klart fokus på personlig ansvar. Et fokus på individ, og individets rettihgeter og ansvar, kontra gruppetenking.

For meg er valget enkelt. Lykke til med ditt valg :)

Anonym sa...

Jeg anser meg selv som sentrum/høyre velger, men vil likevel stemme SV. La meg forklare hvorfor.

Sv har svingt langt unna den gammel-kommunistiske profilen de hadde. Ser man på faktiske forslag har de en svært god profil på å gi incentiver til småbedrifter, selvstendig næringsdrivende og teknologi. Kristin Halvorsen har klart å holde de mest ekstreme sosialistene på gangen og har gjort en strålende jobb som minister. La oss se hva de andre SV-erne ahr gjort:

Solheim: Veldig bra! I motsetning til mange tror jeg bistand- og miljøsammenslåingen er viktig og riktig. Fått til en helomvending på begge områder.

Djupedal/Solhjell: Djupedal var stein dum! heldigvis er han røsket ut og Solhjell er VELDIG dyktig. Han lager ikke krøll, men har jobbet intensivt for å samle hele stortinget om fremtidens skolepolitikk. Har lykkes godt. skal ah ros for å tørre å gjennomføre kunnskapsløftet fra forrige regjering.

Bjørnøy: Idiot, også røsket ut (de lærte etterhvert at dyktige folk er bedre enn gamle propagandamaskiner)

Grande Røys: HER snakker vi propagandamaskin. Stillere minister har jeg sjelden sett, men så utrolig mye hun har fått til! Alt nettverk er over på åpne løsninger og ministerier og byråkratiet har blitt kuttet og effektivisert. rådyktig!


Jeg har gjort mitt valg. Jeg vil stemme for en stabil og god politikk til å dra oss gjennom finanskrisen. Kunne blitt Ap, men ministerne deres fortsetter å finne på tull og de har en horribel miljøpolitikk. De har også en arrogant holdning til andre jeg ikke kan utstå.

Lykke til!

Anonym sa...

Det viktigste for FRP, hvis de får et brakvalg, er å forklare velgerne i etterkant hva de IKKE kan forandre.

Og det er bl.a. innvandringen som er nedfelt i så mange bilaterale internasjonale avtaler, at folk ville fått hakeslepp.

Soria Moria pluss så mange langsiktige prosjekter at hakesleppet fortsetter.

Det spiller ikke så stor rolle utenrikspolitisk hvem som styrer lenger, det er innenriks med langsiktighet vi vil ha, og da kommer FRP til kort.

Innenriks er det AP som har flest langsiktige momenter fremdeles.

Anonym sa...

Skal du snakke om velgere som virkelig stemmer mot sine egne interesser så skal du ta en titt på SV-velgerene.

De består i stor grad av statsansatte lesbiske feministiske kvinner som ivrer for størst mulig muslimsk innvandring :)

Til tross for at 72,8% av voldtektene i Oslo begås av ikke-nordmenn, skriker de på at en må ta natten tilbake og få flere innvandrere.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/22/533336.html

Hvordan det vil gå med lesbiske og feminister etterhvert som islam overtar burde ikke komme som noen overraskelse.

Statsansatte er avhengige av arbeidsomme nordmenn som betaler 39% i inntektsskatt. En nedgang på 7% av arbeidsstokken i befolkningen tilsvarer inntektene av oljefondet. Våre innvandrere ligger godt under dette.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/22/533336.html

SV og AP tror at apeasement og dialog med islamistene vil gi fred i vår tid. Synd at vi bombet Nazi-tyskland fremfor å gå i dialog med moderate nazister.

SVere bør tenke seg godt om før de setter seg ned med bordet med sine dialogpartnere. Her er et lite scenario de bør tenke gjennom.
http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/02/29/528374.html

Dyrevennene i SV får også et lite dilemma når de er i mot skyting av sel, men for at sauer skal bløs ihjel i henhold til halalslaktereglene.

Men selvfølgelig, det er vi som går over til FrP som er for dumme til å skjønne vårt eget beste.

Anonym sa...

Han over meg.

Anonym sa...

til nicolas.
Du sier du vil stemme SV fordi di ikke er så sosialistiske lenger????????????????
Hallo. Våkn opp. Slagordet sier alt. "Ulike mennesker, like muligheter ". Yes, alle skal inn i samme boksen. Snakk om sosialisme................

Anonym sa...

jeg stemmer FRP i år. de tørr faktisk å stå for det samfunnet vil.

android-rookie sa...

Interessante kommentarer.

Nicholas sa: "Jeg anser meg selv som sentrum/høyre velger, men vil likevel stemme SV".

Må si jeg er enig i de fleste punktene du nevner. Jeg har også forståelse for det Kommentar sier om Høyre.

Anonym som snakker om islamister: Jeg er enig med deg at religiøse ekstremister, det være islam eller annen religion som ligger til grunn, ikke er ønskelig. Problemet er bare at islamister er det ikke mange av i Norge, og det blir feil å bruke islamister for å beskrive alle muslimer. Den videoen du viser tar jo alle avstand fra, men det er Taliban. Jeg ser ikke at Norge blir styrt av Taliban.

FrP står ikke for det samfunnet vil, de forsterker unødvendige fordommer som folk har, for så å spille på dem ved et valg. Simpelt.

einar sa...

Man må forstå at Fremskrittspartiets utsagn om at man ønsker en plass i regjeringen, evt. en ren Frp-regjering, ikke står til troende. I det øyeblikk dette parti kommer i regjering må det ta på seg det store ansvaret det er å styre Norge. Det innebærer at partiet må forlate populismen og bli ansvarlig. Det vil bli slutten på Frp slik vi kjenner det.
Derfor er m¨ålet fortsatt opposisjon, men flest mulig stemmer ved valget.
Hver stemme gir mer fra staten i støtte.
Dermed blir Frp et rikt parti.

Legg inn en kommentar

(Vennligst prøv å bruke et (kalle)navn istedet for "Anonym", slik at det blir lettere å henvise til din kommentar i en senere kommentar fra meg eller andre besøkende)