Mest populæret de siste 7 dagene


tirsdag 3. mars 2009 |


Hei kjære, kan vi ha en jente med blå øyne og svart hår?

I følge VG, så tilbyr en fruktbarhetsklinikk i USA muligheten til å påvirke hvordan din fremtidige barn skal se ut. Blant annet så nevnes det at man kan velge farge på hår og øyne, og kanskje det mest kontroversielle, kjønnet på ungen.

Jeg har flere ganger diskutert med meg selv og andre om de etiske dilemmaene som dukker opp ved f.eks. om foreldre skal kunne ta abort hvis de vet at fosteret f.eks. har en alvorlig sykdom eller handicap. Ofte har jeg helt mot at det kanskje bør være lov, uten å kunne være overbevist om verken det ene eller andre.

Men det at man kan selektere kjønnet syns jeg er å gå over en viss grense. Dette blir nok ikke utbredt over f.eks. hele India eller Kina foreløpig, men i India er det f.eks. vanlig å drepe jentebarn - det er faktisk mer lønnsomt å føde en gutt. Kan dette skape et fremtidig problem?

En slik teknologi kan også fort bli misbrukt av de som er rike til f.eks. skape "elite-unger".

I det man faktisk klarer å designe sine egne avkom, føler jeg at man har tuklet til med menneskeheten på et helt nytt og skremmende nivå. For ikke å snakke om evolusjonen...

Bilde: Flickr, buildscharacter

3 kommentarer:

Anonym sa...

JA til Elite barn.Få bort alt som er gærnt homofile/pedofile/nekrofile + annen skavank.
sparer penger på slikt koster enorme summer og fø opp folk som aldrig kommer i jobb.Få det vekk.
Forsk sånn at folk også kan leve lengre.
Kan jobbe til vi er 110 år og bli en 130 år.
Derfor ja til et bedre samfunn for folk flest.Friskere folk.Jobber mere betaler mere skatt = flottings.

android-rookie sa...

Mulig jeg er litt treig så seint på kvelden, men håper inderlig kommentaren der var ironisk ment!

Anonym sa...

eneste ironi jeg ser i innlegget over deg Yab er at anonym kaller homofile som skavank.

så regner med at han/hun i grunn er ironisk

Legg inn en kommentar

(Vennligst prøv å bruke et (kalle)navn istedet for "Anonym", slik at det blir lettere å henvise til din kommentar i en senere kommentar fra meg eller andre besøkende)