Mest populæret de siste 7 dagene


torsdag 24. september 2009 |


Mindre kaos med skjenkestopp klokka 2?

Forslag om skjenkestopp klokka 2 skal opp til høring, og Bjarne Håkon Hanssen mener at dette er et tiltak som vil begrense skader som følge av alkoholbruk samt generell forbruk.

For meg personlig spiller det ingen rolle om skjenkestopp er kl. 2 eller 3. Jeg kan godt tilpasse meg hvis dette faktisk går gjennom. Men jeg tror likevel ikke dette er en nødvendig lov. Grunnene?

1) Utestedene kommer til å slite, de får nå mindre tid på å selge alkohol. Omsetningen til utesteder er svært avhengig av at folk kjøper drikke, og dette gjør at en del faktisk blir presset ut av markedet. Dette vil føre til at det blir mindre valgmuligheter for folk.

2) Jeg tror at eventuelle problemer eller skader som følger av alkoholbruk ikke vil bli mindre fordi man forskyver det en time bakover. Vil det ikke være naturlig å anta at man vil ha like mye kaos når alle utestedene stenger kl. 2 som det er når man stenger kl.3?

3) Jeg syns det er greit å forskjellige forebyggende tiltak mot usunn alkoholbruk, men hvis man nå sier skjenkestopp kl.2 vil hjelpe, betyr dette at vi etterhvert skal prøve på å alkostopp kl. 1 og deretter 24? Hvor mye staten skal bestemme i slike saker? Hvor går grensen?

Dette er noe av det jeg kommer på i farta. Jeg lurer på hvordan det hadde vært hvis det hadde vært motsatt; altså at det ikke var en bestemt tid for skjenkestopp. Ville folk ha dratt hjem i forskjellige tidsperioder på natta slik at kaos og bråk ikke oppsto, eller ville man opplevd en solid økning i folk som måtte pumpes og andre alkoskader? Kanskje begge deler? Vi i Norge har kanskje ikke en drikkekultur som takler en ubegrenset skjenkestopp.

Så jeg vet ikke om skjenkestopp kl.2 vil ha den effekten politikerne håper på. Hva tror du?

Foto: Scanpix

Relaterte linker:
VL
| TV2

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det som slår meg er at dersom de skal stenge en time tidligere, vil naturligvis folk begynne drikkingen en time tidligere. De begynner gjerne drikkingen mens barna fortsatt er våkne ( Ikke alle som har mulighet til å plassere ungene vekk for natta) og det er kjent at barna tar etter foreldrene. Jeg selv venter med drikkingen til barna har lagt seg, men det blir jo ikke mulig hvis de skal stenge utestedene enda tidligere. Hadde prisnivået ute vært på et nivå som gjorde at jeg ikke trengte drikke meg ferdig FØR jeg kom på byen så kunne kanskje det vært en løsning men med prisnivået som er her i landet er jeg nødt til å drikke det meste før jeg går ut. Nei dette kommer bare til å virke motsatt av det det var tenkt! Mer drikking med barn tilstede, samt folk fortsetter festen hjemme etter at det er stengt på buyen! Blir så forbanna lei av hjernevaska politikere!

bar-mann sa...

Fin begrunnelse til spørmålene rundt loven. Jeg jobber selv i utelivsbransjen og deler dine meninger om effekten blir den som staten ønsker. At alkohol kan være skadelig for kroppen i for store mengder er en sannhet, på samme linje som for mye sukker, for mye usunn mat, ubeskyttet sex etc.. poenget mitt er; vil kontrollen bli lettere på de som misbruker alkohol ute ved å innskrenke sjenketid? nei det vil det ikke, de vil fortsatt være samme mennesker en time tidligere! Et perfekt samfunn hvor alle oppfører seg til en hver tid finnes pr. dags dato ikke! Majoriteten av folk som er ute på byen har lyst på en hyggelig aften og koser seg med venner eller treffer nye mennesker, drikker en del, spiser, drar hjem eller videre. Skal virkelig 50000 mennesker som drikker seg bemerkningsverdig fulle i løpet av et år ødelegge for de resterende 1,2 millioner som bare har det hyggelig?? Og kutte ned en times VERDIFULL omsettning for utelivsnæringen?? Kjære såkalte bedrevitere/politikere! Hvis man ser på den norske drikke kulturen og sammenligner den med drikke kulturen i f.eks. italia, fankrike så ser man at normenn drikker seg drita overalt i hele verden pga skjerpede vilkår rundt tid, mengde og tilgjengelighet i hjemlandet. Når de da kommer til ett "friere" land drikker de seg fortsatt sønder og sammen, men hadde dette skjedd hvis vi hadde hatt et mer liberalt lovverk forhold til alkohol med tanke på tilgjengelighet, tid for sjenk og mengde? Jeg tror hvertfall at å kutte ned sjenketiden til 02 vil ikke ha ønsket effekt. Hva med alle som drar hjem rundt kl 02 for å unngå de ubehaglighetene som kan forekomme når stedene stenger? Da blir det bare enda mer mennesker og garantert mer problemer av dette! Men sånn er de "rød/grønne", og folket må ta konsekvensen av en elendig alkohol politikk de neste fire år!!!! De har jo for faen meg valgt det selv! Tenk etter! Du kan ikke ta med deg mer en kvoten inn i landet, ikke kjøpe mer enn 4cl pr. pers. av gangen, men du kan kjøpe over HUNDRE flasker vodka på polet alene og drikke det alene uten noen straff!!!! mvh en ekstremt oppgitt landsmann

Anonym sa...

Det ble innført skjenkestopp kl 2 i kommunen min fordi politiet mente det ville senke volden, i tillegg fikk gatekjøkken ikke lov å selge mat etter samme klokkeslett, fordi fulle folk skulle tvinges hjem, ikke stå i matkøer når utestedene stengte, og begynne med krangling. Politiet påstår voldsstatistikken har gått ned...ikke vet jeg. Jeg bryr meg lite om alkohol og enda mindre om festing, så jeg får holde meg til hva øvrigheta mener :-) Drikkingen har neppe gått ned,- folk varmer opp først hjemme litt tidligere enn før (pga priser på utesteder er det rimeligere å starte fylla hjemme), før de går på utestedet. Tror nok folk er like berusede som før. Ser jo avisen fortsatt bringer notiser om bøtelegging for knuste vinduer, pissing oppetter vegger i fylla, slag og bråk..men det sies å være mindre enn før.

Anonym sa...

Morsomste er vell at dette står øverst på lista til de rød grønne, å frarøve oss fylliker 1time av drikke tiden vår, mens de gamle blir banket opp, de gamle ikke har noe rom på sykehuset, de små ikke har gratis skolemat, politiet har altfor lite ressurser, drapsmenn/voldtektsmenn får altfor liten straff og vi pøser på med kriminelle innvandrere som aldri kommer til å bli integrert. Yepp, må si det blir deilig her i norge, i 4år til dere.

Anonym sa...

Bar og Resturanteierene burde selv
bestemme skjenketiden.Vil ikke gi mindre
fyll om skjenketiden blir en time kortere.
Jeg er avholdene.


JILL

Anonym sa...

effekten blir ikke den staten sier.. enig i dine arrgumenter , men kan plusse på en ting.
Nå begynner noen å dra hjem fra kl 0200 til 0300. slik at det blir hvertfall litt fordelt. i horten stenger utestedene kl 0200 , og det som skjer er at alle blir til det slutter og drar likt, noe som resulterer i mere bråk på gaten , da alle går likt , og oftere UKONTROLERTE fester/nach i ettertid av byen. er lettere å dra på nach kl 0200 enn 0300.
Det blir da selvsagt også økende med bråk på steder hvor du ikke har vakter til å gripe inn....

er dette så lurt?????

truls

Anonym sa...

Enig med Truls.

Det er to alternativer:

1) Forslaget fungerer etter sin hensikt, og folk begynner IKKE å drikke tidligere. Som en konsekvens vil folk dra fra byen mer samtidig, ergo mer drosjekø/kebabkø, og alle vet at en god del av volden oppstår nettopp der. I tillegg vil færre være "lei" når byen stenger, ergo flere vil dra på nachspiel. Noe som igjen fører til mer fyll, vold og bruk av politiressurser, når de må kjøre rundt og stoppe alle nachspielene.

2) Folk "tilpasser seg" og begynner å drikke tidligere, slik at de er like fulle klokka 2 som de brukte å være når utestedene stengte 3. Dette vil selvfølgelig ikke løse problemene knyttet til fyll og vold.

Jeg mener det er håpløst å bruke forbud som løsning på dette problemet, problemet stikker mye dypere, nemlig i drikkekulturen til en stor andel nordmenn, og det er denne man må gjøre noe med!

Anonym sa...

Nå er vel erfaringen fra de fleste steder som har innført tidligere skjenkestopp at politiet registrerer mindre vold. Ikke alle steder, men de fleste.

En årsak kan være at en del (mange?) vil ha lavere promille når de går fra restauranten. Men en annen er at samme promille x antall timer siden en person sto opp er mindre alvorlig enn x+1 timer siden. For hver time som går ut over "normal" søvntid, blir vi mindre i stand til å reagere fornuftig, selv uten alkohol.

Det prinsipelle, slik en JILL mener, at skjenkestedene burde bestemme stengetid sjøl.

Javel, men da må vel også skjenkestedene ta regninga for opprydding, vakthold, skader som påføres folk, politiets arbeid, opphold i fyllearrest, sykehusutgifter?

Eller er det vi som ikke er med på "moroa" som skal betale?

Anonym sa...

Resturant og Bareierne skulle selv fått
bestemt når alkoholkranene skulle stenge.
Neppe mindre vold og drikking om kranene
blir stengt en time tidligere.


JILL

Legg inn en kommentar

(Vennligst prøv å bruke et (kalle)navn istedet for "Anonym", slik at det blir lettere å henvise til din kommentar i en senere kommentar fra meg eller andre besøkende)