Mest populæret de siste 7 dagene


tirsdag 23. juni 2009 |


Drikkekultur i Norge - hvordan er den egentlig?

Nå som sommeren endelig ser ut til å ha kommet til Norge (i hvert fall Øst-landet), så kan man regne med at det er mange som vil slukke sin tørst med øl. Masse øl. For mange er det den rene lykke å kunne sitte ute i sola og nippe på en kald øl eller to, mens kjøttmat av ymse sorter freser på grillen. Det høres idyllisk ut. Men det samme kan egentlig ikke sies om den generelle drikkekulturen her til lands. Mener nå jeg.

For hva er egentlig drikkekulturen her i Norge?

Jeg forbinder det med fyll hver helg - der målet for mange er om å bli mest mulig dritings. Helle nedpå så mye man orker, og litt til, på vors, for deretter å sjangle inn på et utested. Og der fortsetter man med inntaket. Jeg er ikke stor fan av denne måten å konsumere alkohol på. Hva er egentlig poenget med å bli dritings hver helg? Å være helt fraværende, og antakeligvis ikke huske særlig mye dagen derpå? Jeg ser ikke helt nytten av det.

Jeg må ærlig talt si at det kom som en liten overraskelse på meg at idrettsungdommen pleier et så nært forhold til alkohol. Som regel forbinder jeg ikke idrett med alkohold (med mindre man driver med dart, selvfølgelig..!). Men kanskje mange tar til trøst med alkohol når de ikke får stjernelivet de kanskje forventet seg?

De unge generelt i Norge har et usunt forhold til drikking. En gruppe som kan trekkes frem er jo studenter. Hadde det ikke vært for at de faktisk har betalt semesteravgiften, kunne mange av dem bli puttet i kategorien "alkiser". Ikke mer eller mindre. Selvfølgelig skal studietiden nytes, men jeg ser ikke helt poenget med at man skal utmatrikuleres med en halvødelagt lever.

Er alkoholprisene årsaken til ukulturen?

Alkoholprisene i Norge virker å være noe høye, og en god del av belfolkningen ville antakeligvis blitt gladere hvis noen av avgiftene hadde gått ned. I realiteten drikker nordmenn faktisk mye mer enn for noen år tilbake, og alkoholen har blitt billigere sammenlignet med lønnsøkningen. Og de fleste ser jo faktisk ut til å ha råd til nok alkohol i landet! Jeg lurer derfor på om en eventuell kutt i alkoholprisene ville virket mot sin hensikt.

Greit nok; man må regne at noen tolker alkoholkvotene noe løst og prøver å innføre billig alkohol, men sånn ellers ser jeg ikke de store argumentene for at prisnivået skal senkes. Men igjen, i motsetning til andre land der man som regel har råd til å drikke ute hele kvelden, har vorspiel blitt en selvfølge i Norge. Og dette er jo kun på grunn av prisnivået?

Det er kanskje en gladnyhet for en god del at det faktisk fra 1.juli vil være mulig å importere sin egen alkohol, uten å søke tillatelse! Du slipper selvsagt ikke unna skatter og avgifter (der gikk kanskje dine importplaner i vasken), men dette åpner jo noen dører for de mest entusiastiske av oss.

Men sånn ellers...

.. jeg syns det er på sin plass å nyte alkohol i blant! Som nå, når ferien er her og feriepengene renner inn sammen med skattepengene! Som nå, når sola er ute og du sitter på brygga med en kald pils mellom hendene. Jeg skal det i hvert fall. Bare husk å drikke nok vann, det er meldt opp mot 32 varmegrader denne uken! Cheers mates!

Fakta om alkohol i Norge
  • Menn og kvinner som med høyest inntekt drikker mest
  • Gjennomsnittlig debutalder er ca 15 år
  • Forbruk av ren alkohol:17,8 i 1988 - 25,8 i 2008
  • Menn drikker dobbelt så mye som kvinner i følge statistikk

2 kommentarer:

Fyllik sa...

Grensen går vel mellom der alkohol "nytes" og "misbrukes". Men det i seg selv er vel avhengig av den personen det er snakk om...

rzr sa...

Skrev et innlegg om dette selv for ikke så lang tid tilbake. Var interessant å lese ditt synspunkt.

Legg inn en kommentar

(Vennligst prøv å bruke et (kalle)navn istedet for "Anonym", slik at det blir lettere å henvise til din kommentar i en senere kommentar fra meg eller andre besøkende)