Mest populæret de siste 7 dagene


mandag 22. juni 2009 |


Bare fiffen og fulle folk som tar taxi i Norge?

Jeg skjønner meg ikke på taxiprisene i Norge. Og jeg skjønner ikke at flere ikke klager mer på dette. Men hvordan i all verden har folk råd til å ta taxi når prisene i Norge ligger på at latterlig høyt nivå?

Jeg prøver å unngå taxi når det er mulig. Det fikk jeg smertelig erfare i helgen. Jeg sitter igjen med en stygg følelse av at jeg ble lurt, men tror kanskje det bare er taxiprisene generelt som gir smekk på pengepungen. Her er min grufulle historie:

Klokka hadde jo passert akkurat midnatt på lørdag, og jeg måtte rekke siste t-banen som gikk fra Stortinget. Hadde ingen annen utvei enn å ta taxi de ca 1,2 km for å rekke t-banen. 1,2 km - ca 3-4 min kjøretur. Vet dere hva herligheten kom på? Hele 160 NOK! Hvordan i all verden har folk råd til å ta taxi? Jeg er klar over at det er helg og over kl 00, men alvorlig talt, 160 kr for ca 1 km?

Kan vel tenkes at jeg valgte "feil" taxiselskap. Litt leting på nett avslører forsåvidt at det har generelt blitt sabla mye dyrere å ta taxi, spesielt kortere turer! Du sier ikke det..!

Syns taxiprisene er altfor høye i Norge. Hvem har råd til taxi? Bare fiffen og fulle folk?

Relaterte artikler på nett:
Ønsker å innføre nasjonale drosjetakster (VG)
Kjør gratis leiebil i sommer (VG-Dine Penger)
Carew lurt i Porche-svindel (Dagbladet)

30 kommentarer:

Anonym sa...

Her i Haugesund koster nattbussen 75kr!, 10min med taxi fra sentrum koster rundt 200kr med taxi, så om vi er 3 eller flere så tar vi alltid taxi, da det er billigere enn offentlig transport!

Anonym sa...

Da mine venner og jeg var i Portugal betalte vi 70 kr totalt fra flyplassen til byen. Her koster det over 1000 kr. Det sier om prisene i Norge! Jeg er sååå enig med deg.

ostepop sa...

Du anonym - før du uttaler deg for hardt: ta en kjapp sammenligning av prisnivået i Norge og Portugal - et av de dyreste landene versus et av de billigste. Hadde jo vært veldig kjekt om du med din norske inntekt kunne kjøpe tjenester og varer til portugisisk pris.

dyrt sa...

Ja det er tåpelig å sammenlikne prisene i Norge og andre land, det er jo helt klart. Men i Norge må du være minst 3 stykk for at pris per pers skal bli overkommelig. Det som er spørsmålet er jo om det er store kostnader som gjør at prisen må være så høy, eller om taxieierne dytter mye av penge i sine egne lommer..

Anonym sa...

Det kalles minstetakst. Korte reiser vil alltid bli dyre ettersom minstetaksten kicker inn, og i helgene og på kvelden er den høyere. Til sammenligning er minstetaksten til Oslo Taxi 127 kroner på dagtid, noe jeg fant ut da jeg skulle på legevakta i dag tidlig.

Jeg tipper minstetaksten er der for at ikke sjåførene skal "miste" plassen sin i køen for en 50-lapp, men det er likevel litt irriterende å se takstameteret hoppe fra 85 til 127 i det drosja stopper.

Anonym sa...

160 kroner for en sånn tur høres kanskje mye ut, men hva skulle du ha hatt for å jobbe lørdag midnatt? Når man tenker på at omtrenmt halvparten er statlige avgifter i form av arbeidsgiveravgifter, skatter og diesel, og så skal det betales lønn og nedbetaling på bil...
Det blir liksom helt feil å sammenligne prisen "rett over" med andre land. Vi har et høyt kostnadsnivå i Norge - men vi har jammen et høyt lønningsnivå også.

Jens K sa...

Du sier du betaler 160 kr for 3 minutters kjøring. Men det du ikke tenker på at er at denne sjåføren da i verste fall må sette seg bakerst i en taxikø og gjerne vente i en halvtime på neste tur. Han kommer bakerst i datakø og må vente like lenge på å få tur her. Med andre ord, det er en del tomme minutter her som han også må ha betalt for. Hvis du da tenker at en sjåfør har to slike turer på en time får vi følgende regnestykke: 160 * 2 = 320. Så trekker vi fra 9 prosent moms. Sjåførens lønn er da vanligvis mellom 41 og 45 prosent av dette. Resten av pengene går til drosjeeieren som må betale for bil, drivstoff, forsikringer, sentralavgift osv. Da vil sjåføren sitte igjen med en brutto timelønn på mellom 120 og 140 kroner. Og dette for å kjøre fulle folk hjem på en lørdagskveld. Bra betalt? Neppe...

Anonym sa...

Ja, og i tillegg melker de det offentlige. Min
mistanke er at regningene til det offentlige (sykekjøring, skole- osv) blir skrevet med gaffel av ågerkuskene.

Anonym sa...

Takstameteret går ved sykekjøring, så om de ikke har en "gaffel-instilling" på det så tviler jeg på det.

I mitt tilfellet ble det taxi fra Hemsedal til Gol fordi byene i Hallingdalen bytter på å ha legevakt, så der kan man si det offentlige gikk på en smell. Takstameteret sto på 3500 da jeg kom tilbake til Hemsedal (taxien ventet mens jeg fikk behandling).

Anonym sa...

Tullete å klage på drosjepriser. Hvor mye bruker man opp på byen en kveld? Så skal en klage på 160 kroner? Mye fornuftig i Jens K sine svar. Forøvrig er vel sykekjøring en anbudsjobb, hvor det er konkurranse om jobben. Da er prisene faste.

Anonym sa...

Tror verken myndighetene eller folk flest i landet her er klar over at det sitter et menneske og skal ha lønn av den taksten som står på meteret..og det kan ta mange herrens timer mellom hver tur til 100kr som stakkarn får 40% av, men hvem av dere på herrens høye stoler med god timesbetaling bryr seg om det..

Anonym sa...

Hmm...
Noe sier meg at det faktisk er de stive prisene som gjør at taxi-førerne må vente lenge mellom turene?
Hadde det vært billigere med taxi, er jeg sikker på at bransjen hadde fått økonomisk tilvekst, og mindre tomkjøring. Hva med fast pris innenfor gitte soner?

Anonym sa...

Merkelig...-takstene øker betydelig når dieselprisen øker. Greit nok, men hvorfor reduseres de ikke når pumpeprisen på diesel faller? Greit nok at nye biler bruker svært lite diesel og at disse utgjør lite prosentvis, men
takstene har økt kraftig når pumpepris har falt..
Ågerkuskene tar i pose og sekk og bøtter og spann?

Anonym sa...

Taxiprisene i Norge er for lave.
Selvfølgelig ikke sett med forbrukerøyne, men i forhold til hva det koster å drive en taxi og det å lønne folk i Norge.
Da man i Sverige valgte å nærmest slippe drosjemarkedet fritt, fikk man seg en aha-opplevelse; antallet drosjer steg drastisk, mens prisene steg 10%!
I forhold til arbeidstid/kostnader er ikke drosjeprisene for høye i Norge, snarere tvert imot.

Anonym sa...

Nybilprisene faller, dieselprisene faller, verkstedprisene i Norge vil snart falle, gatekjøkkenprisene vil falle...
Drosjetakstene øker og ågerkuskene klager..

Anonym sa...

Prisen du betalte for drosjen midt på natten i helgen, er nok korrekt. For det koster jo nesten en hundrelapp å kjøre 1,5- 1,7 km her jeg bor, på dagtid. Det er ikke så lenge siden man slapp unna med halvparten. Jeg unngår å ta drosje nå,- det er for dyrt for min lille inntekt. Det verste er jo at lokalbussen vi normalt har her, ikke går i det hele tatt i sommer, og busstilbudet ellers er kuttet ned etter nyttår. Hurra for rød regjering som satser på kollektivtrafikk,- det har medført at folk i distriktene her må bruke bilen mer enn før.

Anonym sa...

før dieselprisene spratt opp til nesten 15 kr ltr ifjor...kostet taxien det samme som den gjorde da dieselen lå på ca 8 kr...

drosjesjaførene er norges desidert lavest lønnet gruppe.
det ble nevnt at de kan tjene ned til 120 kr timen. dette er i snitt..
bestiller man en rørlegger koster det 6-700 kr
timen fra man begynner å kjøre. skolebiler omsetter også veldig mye mer i timen på bilen.
drosjenesjaførene sitter med en enorm risiko
i det valgte yrke..
så mye syke folk uti gatene..de er villig til å havne i trøbbel for en tur på latterlige 160 kr( ihelgene)

Anonym sa...

"Latterlige 160 kr" -Le for deg selv, men nå er dieselprisen tilbake til 8 kroner, etterhvert enda lavere; da vil drosjetakstene følge nedover?
Eller tilfaller alt ågerkuskene?

Anonym sa...

Prisen til å ta taxi gjenspeiler prisnivået eller i samfunnet.

Hva er 160 koner egentlig? Du får knapt to halvlitere for det i dag.

En svir lett av 1000 kroner på byen, men en skriker opp når en må betale 160 kroner for å konmme seg hjem.

Et godt råd, slutt å gå på byen, kom dere tidligere hjem med offentlig transport, eller ta beina fatt!

Anonym sa...

Det er stor forskjel på takstene her i landet. Ser her at Oslo Taxi oppererer med en minstetakst på kr 127 på dagtid. I Vestfold er minstetakst på dagtig kr 81, i helgene kr 109. Grunn til denne store forskjellen er at takstene i byer med stor konkurranse settes av hver enkelt taxisentral. På steder med liten konkuranse bestemmes takstene av konkurransetilsynet.

Anonym sa...

Takk for rådet, har personlig alltid fulgt de, men, i motsetning til dere ågerkusker, tenker jeg også litt på alle andr..

Anonym sa...

Men det var da faen som du skulle gnåle om disse "ågerkuskene" dine da. Dropp å ta taxi hvis det er så forferdelig? Eller start ditt eget firma med lave priser og se hvor mye du sitter igjen med. Med litt flaks slipper du hvertfall inntektsskatt.

Anonym sa...

ojoj, irritert ågerkusk.. Traff et ømt punkt der ja..

Anonym sa...

ps...dtor forskjell på utgiftene med å drive drosje i oslo kontra vestfold...

forsikringen kan lett koste 50000 mer i året...for ikke å snakke om bomavgifter...

Anonym sa...

Taxi-selskapene har jo en fin liten ting som heter minstepris. En pris du må betale uannsett om du kjører 2 meter eller så langt så minsteprisen faktisk er verdt så må du betale den prisen. Sjåføren kjører taxi som ett levebrød så han må jo faktisk tjene noe på det og. I tillegg er det jo ikke akkurat lave utgifter på en taxi, spesielt de som er i drift hele døgnet. Uendelig med slitasje og service, bensin i storedommer, forsikring dekk og sentralavgift, veiavgifter og alt som hører med. Det blir dyrt å drive taxi i lengden. Og siden alle disse avgiftene og utgiftene er så sabla dyre så er det fort gjort at en enkel taxi tur ikke blir så veldig billig. Av feks 160 kroner går kanskje 40 prosent til sjåføren som han må skatte av itillegg. Det er ikke en lønn å skryte høyt av. Men casen er jo enkel. Du velger jo å kjøpe en tjeneste. Da betaler man det det koster. Det er ingen som tvinger oss til å ta taxi. Vi kan ta buss, vi kan kjøre selv, vi kan få en mor eller far eller kamerat til å hente oss, eller vi kan gå selv. Det er jo bare snakk om hva man velger å prioritere :) Løper jeg ut på byen i mine stilletthæler tar jeg gledelig taxi hjem for 160 kroner istedenfor å gå den ene kilometeren hjem når beina verker! :p

Anonym sa...

Klart det er dyrt, fordi bilprisene i norge er så jøvla dyre, må huske på at man skal betale ned bilene. Fattigluser

Anonym sa...

Regner med at pilsen til 60-70kr halvliteren eller drinken til 100kr renner ned uten problemer......

Taxi sa...

Når dere klager så på prisene på taxi - hvorfor begynner dere ikke med det da og tjener masse penger, hvis det er det dere tror- dere kan jo regne ut timesprisen- jeg har bostedsløyve og er pålagt vekt på telefonen 24 timer i døgnet 365 Dager i året - påske , pinse ,jul , nyttår , ferier- dere burde jobbet med det en stund og sett hva staten tar i skatter og avgifter og avskrivninger o.l. så kansje dere hadde fått litt forståelse for prisene.

Anonym sa...

Du må huske at lønnsnivået er ganske mye høyere Norge. Taxiprisene i Norge har gått ned med ca 20 % siden starten av 90 tallet i forhold til den inntekten vi har i dag. Taxi i Norge er kanskje dyrt, men det er mye fordi utgiftene med å drive taxi virksomhet i Norge er skyhøy. Så det du bør klage på er politikken som presser prisene opp på et nivå som er for høyt. Avgiftsfri diesel og bedre og billigere forsikringer ville fått prisen ned betydelig.

Anonym sa...

Du må huske at lønnsnivået er ganske mye høyere Norge. Taxiprisene i Norge har gått ned med ca 20 % siden starten av 90 tallet i forhold til den inntekten vi har i dag. Taxi i Norge er kanskje dyrt, men det er mye fordi utgiftene med å drive taxi virksomhet i Norge er skyhøy. Så det du bør klage på er politikken som presser prisene opp på et nivå som er for høyt. Avgiftsfri diesel og bedre og billigere forsikringer ville fått prisen ned betydelig.

Legg inn en kommentar

(Vennligst prøv å bruke et (kalle)navn istedet for "Anonym", slik at det blir lettere å henvise til din kommentar i en senere kommentar fra meg eller andre besøkende)