Mest populæret de siste 7 dagene


tirsdag 24. februar 2009 |


Debatt om FRP og innvandring

I "I kveld" på NRK igår kveld ble FRP og innvandringssaken diskutert av unge politikere.

Du kan se innslaget ved å følge denne linken. (Programmet ligger også på NRKs nettsider.)

Personlig syns jeg styrelederen fra FPU ikke klarer å argumentere godt nok - han sier at han ikke tror på forklaringen gitt fra Møllergata skoles rektor om at det er ikke religion som er grunnent til at kjønnene har adskilt svømming.
Uten Siv Jensens gode retorikk, så faller kanskje denne saken gjennom?

Siv Jensens henvisning til situasjonen i Malmø som kommer frem fra en rapport, har jeg noe blandete følelser om. Som sagt tror jeg man må diskutere disse problemene. Men å bruke denne rapporten fra Sverige til å danne hele grunnlaget for innvandringsdebatten i Norge synes jeg ikke var særlig riktig fra FRP og Siv Jensens side. Jeg kjenner ikke til Sverige og Malmø, men jeg vil tørre å påstå at situasjonen ikke er lik her i Norge. Politikerne skal selvsagt ikke være naive, men jeg tror at alle grupper i Norge må få lov til å komme med sine ønsker og innspill - det er opptil demokratiet å bestemme om noe skal forkastes eller ikke. Utenom det, så skal norsk lov og regler selvsagt følges av alle individer. Men jo, jeg har en viss forståelse for at for mange etniske nordmenn, og nye landsmenn, så kan det virke som det alltid er muslimer som krever særbehandling i Norge. Mye skyldes nok media og frykt tror jeg.

Det interessante er jo å se, som mange har påpekt og jeg er enig i, at muslimer representerer ikke en homogen gruppe. Danny G. Chaudhry fra FRP er faktisk enig med Siv Jensen, selv om han anser seg selv som muslim. Selv om jeg personlig tror han er en av få muslimer og innvandrere som holder med FRP, så viser at muslimske befolkningen i Norge ikke er en homogen gruppe med like interesser og væremåte.

Jeg tror også det trengs en avklaring på forskjellen mellom integrering og assimilering. Eller hva? Og hva vil FRP?

Sosialdemokratiet.no har blogger om dette. Les her.

TV2 har en artikkel med klipp fra gårsdagens debatt mellom Jensen og Foss. Interessant!


Interessert i politikk og samfunn? Sjekk ut her for å slukke din tørst!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tipper han Danny kommer til å få 323423 trusler i løpet av dagen fra muslimene...

Anonym sa...

Frp vil ikke integrere, de vil at alle som kommer til Norge må bli 100% som nordmenn, ellers så må de ut av landet. Det syns ikke jeg er riktig!

Legg inn en kommentar

(Vennligst prøv å bruke et (kalle)navn istedet for "Anonym", slik at det blir lettere å henvise til din kommentar i en senere kommentar fra meg eller andre besøkende)