Mest populæret de siste 7 dagene


mandag 4. mai 2009 |


Det som virkelig dreper...

er faktisk ikke svineinfluensaen.

De siste ukene har svineinfluensaen blitt hypet opp både i tabloidaviser og andre nyhetsmedier. Selv om faren for en pandemi bør tas på alvor, så er det ingen tvil om at svineinfluensaen ikke har vært i nærheten grisete som det ble fryktet. Antall døde personer er rundt 20-tallet, og det ryktes om at viruset ikke sprer seg like aggresivt lenger.

Jeg har ikke skrevet om svineinfluensaen her på Nedskrevet inntil nå. Jeg har tatt det med en klype salt, og som det har blitt nevnt av flere nå etterhvert: mye ser ut til å være hypet opp av media for å selge.

Dette innlegget skriver jeg derimot for å gi et perspektiv. Mens verden pisset i buksene over at det skulle bli en pandemi som krevde flere tusen liv - ja, kanskje enda mer, så er det andre ting i verden som faktisk dreper flere mennesker.

Noen fakta:
Hvor mye oppmerksomhet og empati har vi vist disse menneskene? Vi har kanskje ikke noe ansvar vi som bor i Vesten?

Svineinfluensaen er iallefall ikke det som kommer til å utslette menneskeheten. Det kan jeg garantere deg...

Oppdatert: Som første anonym sier; den vanlige influensaen dreper over 1000 i Norge.

Relaterte artikler:
Aftenposten: "Vi hører ikke mye om at tuberkulose tar 5000 liv"

Foto: Business Week


1 kommentarer:

Anonym sa...

Du glemte å skrive at ca 1000 mennesker dør hvert år i Norge av den vanlige influensaen ;P

Legg inn en kommentar

(Vennligst prøv å bruke et (kalle)navn istedet for "Anonym", slik at det blir lettere å henvise til din kommentar i en senere kommentar fra meg eller andre besøkende)