Mest populæret de siste 7 dagene


mandag 2. mars 2009 |


Nå kan sjefen lese e-posten din

Ja, da har det blitt vedtatt at sjefen kan få fritt innsyn i jobb-eposten din. Nå, det er selvfølgelig ikke bare for en sjef å begynne å snoke rundt i de ansattes epost uten videre. Dinside.no beskriver når en sjef kan gå gjennom jobbeposten til en medarbeider:

"Hovedregelen er at arbeidsgiver bare har innsyn i ansattes e-post når det er nødvendig for å ivareta virksomhetens daglige drift eller andre berettigede interesser, eller når det er begrunnet mistanke om at arbeidstakeren bruker e-postkassen på en måte som innebærer grovt brudd på arbeidsforholdet. Arbeidsgiver må i hvert enkelt tilfelle foreta en vurdering av om innsyn er nødvendig, eller om de kan ivareta bedriftens interesser på en mindre belastende måte."

For min del er ikke dette stort problem (i hvertfall ikke foreløpig). En enkel grunn for det er at jeg bruker jobbeposten min kun til "strictly business". Så her vil ikke sjefen finne så mye snæks. Private, useriøse og annet vræl har jeg private epost-adresser til. De som foreløpig ikke har en slik inndeling, bør snarest begynne med det.

Men problemet er vel det prinsipielle. Hvordan vet man hvor grensen går? Ved hvilket tidspunkt har sjefen retten på sin side? Og, kan en sjef med uærlig hensikter utnytte dette? I tillegg til dette vil jeg også tro at en del ansatte føler seg noe overvåket og paranoide. Dette blir en spennende sak å følge med på fremover tror jeg.

Den nye forskriften ligger her.

Oppdatert 5.mars: Finland følger etter med liknende lov

Bilde: ph0t0 {loves you too}, CC

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

(Vennligst prøv å bruke et (kalle)navn istedet for "Anonym", slik at det blir lettere å henvise til din kommentar i en senere kommentar fra meg eller andre besøkende)